Kylpylähotelli Bomban laajennus Nurmeksessa on harjakorkeudessa.
Uudisosaan aivan Pielisen rannalle tulee 92 huonetta viiteen kerrokseen. Lisäksi rakennukseen tulee ravintola ja kokoustiloja.
Hanke maksaa Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle 22 miljoonaa euroa. Summa sisältää myös viereisen karjalaiskylän 50 huoneen uudistamisen, mikä valmistui viime kesäksi.
Uusi hotellin osa valmistuu matkailijoiden käyttöön ensi kesänä.
Mittava rakentajaväki sekä osuuskaupan ja Nurmeksen kaupungin edustajat viettävät harjannostajaisia Bomballa torstaina.
PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä kertoo, että Bomban laajennus ja karjalaiskylän uudistus työllistävät rakennusaikana lähialueen urakoitsijoita yli 370 henkilötyövuoden verran.
Hotellilaajennuksen pääurakoitsija on liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy, putkiurakoitsija LVI-Tahko Oy Kuopiosta, sähköurakoitsija Joen Sähkötekniikka Joensuusta ja ilmanvaihtourakoitsija Ilmasiili Oy Kuopiosta. Rakennusautomaatiosta vastaa Scheider Electric Joensuun toimipiste ja elementit hoitaa Pielisen Betoni Lieksasta.
Lisäksi karjalaiskylän huoneet uudisti nurmeslainen Remppa-Henkka Oy.
Pielisen Karjalan kehittämiskeskus Pikes on juuri selvittänyt matkailun taloudellisia vaikutuksia alueella. Pikesin mukaan matkailijat ovat tuoneet Nurmekseen reilun vuoden aikana tuloja 33,8 miljoonaa euroa.