Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Risteyksen lumikinos oli ruokarobotille liikaa – onneksi paikalle sattui avulias ohikulkija

Talvirenkaista huolimatta lumi voi olla roboteille vaikea elementti. Oulussa toistaiseksi kaikki jumitilanteet ovat ratkenneet ohikulkijoiden avulla.

Tommi Kotikangas auttoi jumiutuneen robotin liikkeelle. Robotit tunnistavat, jos niihin käydään käsiksi, joten tämäkin robotti päästi kiitokseksi avusta äänekkään piippauksen. Video: Antti Heikinmatti / Yle

Oululainen Tommi Kotikangas joutui pelastustöihin, kun ruokarobotti juuttui lumipalteeseen Oulun keskustassa.

Autolla liikkeellä ollut Kotikangas huomasi lumihankeen kiinni jääneen ruokarobotin Oulun keskustassa. Suojatietä risteyksen yli pyrkinyt robotti oli jumissa, eikä päässyt omin voimin eteenpäin.

– Kierrettiin vielä korttelin ympäri ja siinä se oli vieläkin. Kun tartuin siihen, se päästi kovan piippauksen. Se tunnisti kun kävin siihen käsiksi, Kotikangas naurahtaa.

Oulun seudulle tuli aikainen talvi jo lokakuussa. Niinpä ruokarobotit ovat saaneet talvirenkaat alleen muutama viikko sitten.

– Lunta on satanut jonkin aikaa ja nyt ruokarobotit opettelevat uusia kuvioita. Ne osaavat myös tarvittaessa pyytää apua, kertoo oululaisen Sokos Herkun myymäläpäällikkö Niko Poth.

Oulu on pohjoisin robottikaupunki

Niko Poth kertoo, että Oulu on pohjoisin paikka ruokaroboteille. Kun kokemusta karttuu, nähdään pystyykö robotti liikkumaan esimerkiksi kovassa lumisateessa.

– Kaikki robottien tähänastiset kiinni jäämiset ovat ratkenneet ohikulkijoiden avustuksella.

Pothin mukaan ruokarobotteja on alustavasti käytössä 6 kappaletta. Niistä saatu palaute on ollut pelkästään positiivista.

– Onneksi ne ovat sen verran suloisen näköisiä kapistuksia, että saavat sympatiaa osakseen.

Pothin mukaan robotit eivät ole kokeneet ilkivaltaa käytännössä lainkaan. Niissä on 16 kameraa, jotka kuvaavat vallitsevaa tilannetta.

– Laite pystytään ottamaan etäkäyttöön ja robotin kautta voi puhua.