Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Joensuun matkustajasatamassa seisoo jo kolme alusta, joiden kohtalo on kysymysmerkki

Ravintolalaiva Saimatar hakeutui konkurssiin ja etsii nyt uutta omistajaa. Hylättyjen risteilijöiden Vinkeri II:n ja Satumaan pois siirtäminen taas on osoittautunut vaikeaksi.

Kaksi ränsistynyttä sisävesiristeilijää ankkuroituna Joensuun matkustajasatamassa.
Satumaa ja sen takana Vinkeri II ovat seisoneet Joensuun matkustajasatamassa käyttämättöminä jo vuosia. Kuva: Pauliina Tolvanen / Yle

Joensuun matkustajasatamassa puhaltaa vastatuuli.

Satamaan ankkuroitu ravintola- ja majoituslaiva Saimatar hakeutui konkurssiin. Konkurssipesä etsii alukselle ja sen irtaimistolle ostajaa.

Saimattaren vieressä kelluu kaksi hylättyä risteilijää. Satumaa ja Vinkeri II ovat kesästä lähtien odottaneet siirtoa pois satamasta.

Marraskuun alussa näyttää siltä, että sekä Saimattaren myynti että risteilijöiden pois siirtäminen lykkääntyvät kevääseen.

Keväällä ravintolalaivasta saattaa saada paremman hinnan

Pohjois-Karjalan käräjäoikeus hyväksyi ravintolalaiva Saimatarta pyörittäneen Oy Saimare Ab:n konkurssihakemuksen runsas viikko sitten.

Pesänhoitaja Ismo Nurmelan mukaan yrityksellä on velkaa noin 200 000 euroa.

Nurmela kertoo neuvotelleensa velkojien kanssa aluksen myymisestä ja sen ajankohdasta.

– Ravintolalaiva on ollut käytössä vain kesäisin. Nyt alus on pantu talviteloille. Kysymys on siitä, onko nyt hyvä aika myydä vai kannattaako odottaa kevättä, Nurmela toteaa.

Ovatko vanhat risteilijät jätettä?

Joensuun kaupungin tavoitteena oli siirtää Satumaa ja Vinkeri II pois matkustajasatamasta ennen talvea. Rakennustarkastaja Jukka Hyttisen mukaan näyttää siltä, ettei se onnistu.

Hyttinen kertoo, että alusten siirtäminen on osoittautunut vaikeaksi. Ratkaistavana on muun muassa, ovatko alukset jätettä, jolloin ne voisi siirtää pois jätelain perusteella vai tarvitaanko jokin toinen peruste.

– Meillä on nyt alkuviikosta palaveri, missä päätämme, miten asian kanssa edetään.

Hyttisen mukaan tilannetta on hankaloittanut entisestään se, ettei alusten omistajaan ole saatu yhteyttä. Omistajalla oli heinäkuun lopulle asti aikaa siirtää laivat pois. Sen jälkeen Joensuun kaupunki otti tehtävän hoitaakseen.

– Vahva tahto on saada alukset pois ja kyllähän me ne saadaan, mutta se vie oman aikansa, Hyttinen toteaa.