Porin naapurissa sijaitseva pieni Pomarkun kunta käy kovaa keskustelua siitä, miten paljon sen pitää korottaa veroja taloutensa paikkaamiseksi.
Alle 2 000 asukkaan kunnan talous on heikossa tilassa, ja kunnanjohtaja Mikko Airaksinen ehdotti ensi vuodeksi yli 1,5 prosenttiyksikön veronkorotusta. Tämä olisi nostanut kuntaveron Pomarkussa 10,4 prosenttiin.
Isompi veroaste on tänä vuonna ollut vain yhdessä suomalaiskunnassa.
Äänestys korotuksen suuruudesta
Pomarkun kunnanhallitus maltillisti eilen veronkorotusesitystä. Valtuustolle lähtee ehdotus, että veroja korotetaan ainoastaan 9,9 prosenttiin. Tämäkin olisi silti iso veronkorotus: prosenttiyksikön verran.
Perussuomalaisten ja keskustan riveistä toivottiin jopa verojen pitämistä nykyisellään. Kuntaveroprosentti on Pomarkussa tällä hetkellä 8,86. Lakimuutosten takia se tosin pitää pyöristää ylös- tai alaspäin 8,8 tai 8,9 prosenttiin.
Aiempaa veroastetta kannattivat vain Jarkko Lehtolammi (kesk.) ja Heidi Kyrö-Anttila (ps.). Yksikään valtuutettu ei kannattanut kunnanjohtajan esitystä. SDP:n Jari Jokisella ei ollut veroasioihin kantaa vaan hän äänesti tyhjää.
Säästöjä edessä
Lopullisesti veroasteesta tekee päätöksen Pomarkun kunnanvaltuusto. Jos kunnanhallituksen ehdotus toteutuu, seurauksena on, että kunnanjohtaja Mikko Airaksinen alaisineen joutuu etsimään lisää leikkauskohteita.
Ensi vuoden budjettivalmistelussa on käynyt ilmi, että Pomarkku tekisi ilman veronkorotuksia ja säästötoimia lähes 1,6 miljoonan euron alijäämän.
1,5 prosenttiyksikön veronkorotus olisi tuonut arvion mukaan pikkukunnalle 450 000 euron lisätulot. Nyt siis tästä leikkaantuu vielä 150 000 euroa pois.
Kunnanjohtaja Airaksisen maanantaisen arvion mukaan edessä ovat veronkorotuksesta huolimatta isot säästötalkoot.