Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

”Sinusta ei koskaan tule mitään”, opettajat sanoivat Lasse Virkille – nyt hän on miljonääri ja isä

Peruskoulun käynyt yrittäjä tienasi yrityskaupassa 8,5 miljoonaa euroa. Hän haluaa kertoa tarinansa, jotta se kannustaisi syrjäytymisuhan alla olevia nuoria.

Lasse Virkki hymyilee kuvassa.
Lasse Virkin omat vanhemmat uskoivat hänen löytävän oman tiensä, vaikka koulu ei sujunutkaan. Menestys tuli kovan työn ja rohkeuden kautta. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Tamperelaisen Lasse Virkin peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 5,4.

– Muuta koulua en sitten käynytkään, Virkki sanoo.

Virkki tunnustaa olleensa niin sanottu häirikköoppilas, jota ei voinut opiskelu vähempää kiinnostaa. Siitä hän sai kuulla peruskoulussa myös opettajiltaan.

– Sinusta ei koskaan tule mitään, opettajat sanoivat minulle. Ymmärrän sen nyt, se oli varmasti sen näköistä ulospäin, hän muistelee.

Huonosti ei käynyt sittenkään. 39-vuotias yrittäjä oli viime vuonna Pirkanmaan toiseksi kovatuloisin 8,5 miljoonan euron tuloilla.

– Haaveeni on, että voisin käydä juttelemassa yläasteella näistä asioista. Omat vanhempani uskoivat aina mahdollisuuksiini pärjätä jossain omassa.

Virkki toivoo, ettei nuoria latistettaisi yhteen muottiin. Hänen havaintonsa mukaan koulun neljästä häirikköoppilaasta kaksi menestyi poikkeuksellisen hyvin.

– Yrittäminen vaatii rohkeutta, kovapäisyyttä ja riskinottoa. Häirikkölapsissa on monesti näitä samoja ominaisuuksia. Jos koulussa näytetään, ettei sinusta ole mihinkään, se voi uida nuoren identiteettiin tuhoisin seurauksin.

Totinen mies seisoo Pyynikin portaiden juuressa.
Lasse Virkki haluaa kannustaa nuoria yrittämään ja uskomaan itseensä. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Rahasta tiukkaa

Lasse Virkki on jäähdytykseen keskittyneen MV-Jäähdytyksen perustajaosakas. Yhtiö myytiin viime vuonna pohjoismaiselle yhtiölle, ja Virkistä tuli miljonääri.

Virkki on saanut kokea, ettei yrittäminen tai elämä ole suoraviivaista. Lasse Virkki aloitti yrityksessä 8-vuotiaana pihan voikukkien poimijana. Seuraavana kesänä hän yleni ruohonleikkaajaksi.

Yli 50 vuotta toiminut perhefirma ehti mennä 1990-luvulla konkurssiin, ja sitten se perustettiin uudelleen.

– Isäni oli 40 vuotta yrittäjänä. 1990-luvun laman aikana äiti ja isä tekivät molemmat konkurssit. Rahat olivat tosi tiukilla.

Nelosluokkalainen yrittäjä

Nelosluokkalainen Lasse Virkki säästi viikkorahoista ja osti haravan ja kottikärryt. Hän kiersi omakotitaloja ja tarjosi 20 markalla, noin kolmella eurolla, pihan haravointia.

– Siitä tuli hitti. Asiakkaita oli niin paljon, etten ehtinyt pelata jääkiekkoa ja palkkasin luokkatovereita mukaan. Ostin lisää haravoita.

Talvella sama porukka myi lumikolausta, mutta autojen peseminen ei enää ottanut tuulta alleen.

Peruskoulun jälkeen Lasse Virkki teki töitä välillä perhefirmassa, välillä kokeili siipiään muualla. Lopulta hän lähti Espanjaan etsimään itseään.

– Kun tulin takaisin, meillä oli kriisikokous ja perhefirma jaettiin kahtia.

Kymmenvuotissuunnitelma

Toimitusjohtajaksi Virkki ryhtyi vuonna 2011. Kymmenen vuoden aikana hän kasvatti 17 työntekijän yrityksen 300 työntekijän yritykseksi.

Välillä nähtiin todella vaikeita tilanteita. Yritys oli juuri pestannut 40 työntekijää ammattikeittiöitä huoltamaan, kun tuli koronapandemia.

– Emme irtisanoneet ketään, vaan huoltomiehet olivat mukana pohtimassa, mitä teemme pandemian jälkeen. Olimme valmiita, kun se oli ohi.

Samana vuonna, kun Lasse Virkki ryhtyi toimitusjohtajaksi, hän tuli ensimmäisen kerran isäksi.

– Tein elämänsuunnitelman, että annan kaiken yrittämiselle kymmenen vuotta ja sitten irtaannun ja annan kaikkeni sille, että olen hyvä isä.

Hän on yhä toiminnassa mukana uuden yhtiön osakkaana. Lasse Virkin elämässä tärkeintä ovat nyt 2- ja 12-vuotiaat lapset.

– Haluan opiskella, millainen on hyvä isä ja käyttää siihen seuraavat kymmenen vuotta.