Presidentti Sauli Niinistö arvioi, että Suomen ja Yhdysvaltain valmistelema DCA-puolustusyhteistyösopimus on saattanut laukaista turvapaikanhakijoiden virran Venäjältä Suomen itärajalle.
Niinistö muistuttaa, että hän totesi jo Suomen Nato-jäsenyydestä käydyn keskustelun yhteydessä, että Suomen täytyy varautua ”tiettyihin ilkeyksiin” Venäjän taholta.
– Kyllä tässä nyt meille annetaan koko ajan päivittäistä muistutusta siitä, että Suomi on mennyt Natoon. Luulen, että tällä kertaa ehkä DCA-sopimus voi olla se, joka tilannetta laukaisee, Niinistö sanoi toimittajille Saksan-vierailullaan Bonnissa keskiviikkona.
Niinistö arvioi, että vuosina 2015–16 Suomen itärajalla nähty turvapaikanhakijoiden määrän voimakas lisääntyminen oli seurausta Suomen edeltävinä vuosina lisääntyneestä harjoittelutoiminnasta Naton kanssa.
”Edessä voi olla hankalia tilanteita”
Niinistön mukaan Suomella voi olla itärajallaan edessä hankalia tilanteita. Hänen mukaansa turvapaikanhakijoiden virran loppuminen edellyttää ”hyvin selkeitä suomalaisia toimenpiteitä”.
Niinistö kertoi keskustelleensa itärajan tilanteesta useaan otteeseen sekä pääministeri Petteri Orpon (kok.) että sisäministeri Mari Rantasen (ps.) kanssa. Hän sanoi kannattavansa hallituksen valmistelemia rajavartiolain mahdollistamia rajoituksia rajaliikenteeseen.
– Kyllä minusta nyt on ymmärrettävä se, ettei tuo itsestänsä lopu, Niinistö sanoi.
Niinistö suhtautui epäillen siihen, että Venäjän kanssa olemassa olevien diplomaattisten yhteyksien käyttäminen voisi tuoda ratkaisun turvapaikanhakijakysymykseen.
– Totta kai niitä voidaan käyttää, mutta se käytännön hyöty voi jäädä hivenen vähäiseksi, Niinistö arvioi.
Kun Niinistöltä kysyttiin Suomen humanitaarisesta vastuusta mahdollisesti suljettavan rajan taakse kertyvistä turvapaikanhakijoista, Niinistö muistutti hakijoita rajalle auttavien ihmisten, hakijoiden itsensä ja Venäjän viranomaisten vastuusta.
”Israelin noudatettava suhteellisuusperiaatetta”
Niinistö kommentoi toimittajille Bonnissa myös Gazan tilannetta. Hän peräänkuulutti suhteellisuutta Israelin sotatoimiin Gazassa.
– Itsepuolustajan on noudatettava tiettyä suhteellisuusperiaatetta, mitoitettava toimensa niin, etteivät ne ole ylimittaisia, Niinistö sanoi.
Niinistö kantoi huolta siviiliväestön ja Gazaa hallitsevan äärijärjestö Hamasin ottamien panttivankien kohtalosta.
– Olisi äärettömän tärkeää, että kaikki osalliset olisivat valmiita nyt sallimaan siviilien vapaan lähdön, mukaan lukien panttivangit, ja sallimaan myös humanitaarisen avun paikalletulemisen. Tämä tietysti edellyttää jotain yhteistä taukoa sotatoimissa, kutsutaan sitä sitten tulitauoksi tai tauoksi humanitaarisista syistä, Niinistö sanoi.