Keski-Suomen hyvinvointialue suunnittelee mittavaa päivystysten keskittämistä.
Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksestä (pdf) selviää, että kiirevastaanotto eli iltaisin ja viikonloppuisin tapahtuva päivystys keskitettäisiin Äänekosken ja Palokan soteasemille sekä sairaala Novaan.
Esityksen mukaan kiirevastaanotto keskitetään pohjoisella alueella Äänekosken soteasemalle ja muualla maakunnassa Palokan soteasemalle.
Tällä hetkellä kiirevastaanottoa on järjestetty eri puolilla maakuntaa vaihtelevasti.
Jämsän osalta päivystyksen järjestäminen on yhä auki, sillä Jämsän Terveyden sopimus päättyy vasta vuonna 2025.
Hyvinvointialueen laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen vastuualuejohtaja Eva Pihlamaa-Tuonosen mukaan uudistuksen taustalla on sairaala Novan ruuhkien helpottaminen.
– Ruuhkien helpottaminen nopeuttaa myös yksittäisen kansalaisen hoitoon pääsyä, kun kaikki ei ole Novassa, hän toteaa.
Lisäksi uudistuksella tavoitellaan taloudellisia säästöjä.
Pihlamaa-Tuonosen mukaan keskittämällä päivystykset hyvinvointialue saa laajennettua kiirevastaanottotoimintaa. Vaikka iltaisin ja viikonloppuisin tapahtuvaa päivystystä keskitetään, virka-aikaista kiirevastaanottoa soteasemilla lisätään.
Tällä hetkellä kyseessä on vasta suunnitelma, korostaa Pihlamaa-Tuononen. Jos uudistus toteutuu, jatkossa potilaita suositellaan menemään eri päivystyksiin sen perusteella, mitä vaivoja heillä on. Uudistuksen alussa ketään ei kuitenkaan käännytetä Novasta pois.
– Pikkuhiljaa siihen asukkaatkin oppisivat, että missä asioissa mennään minnekin. Tämä on iso uudistus, eikä tämä mitenkään yksinkertaisesti ja helposti synny, mutta tällä me tavoittelemme asukkaiden parempaa palvelua.
Seuraavaksi asiaa käsitellään aluehallituksessa ja -valtuustossa. Nopeimmillaan uudistus voisi tulla voimaan jo ensi keväänä.
Asiasta kertoi ensin Keskisuomalainen.