Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Pörssisähkön ”euron tunti” on huomattu myös WWF:llä: ”Nyt on hyvä tilaisuus harjoitella Earth Houria”

Sähkön kulutusjoustoon kannustavat sähkön myyjien lisäksi myös ilmastotyöläiset, vaikkei ilmastotapahtuma Earth Hour olekaan sähkönsäästötempaus.

Paljon jouluvaloja omakotitalon seinissä ja pihan puissa.
Jää nähtäväksi, sammuttavatko suomalaiset tänään kausivalot, kun pörssisähkö on kello 16-17 välillä kallista. Kuvituskuva. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Pörssisähkön hinta huitelee tänään kello 16 liki eurossa kilowattitunnilta. Pörssisähköasiakkaalla kulutus kalliina aikana näkyy suoraan laskussa, joten moni heistä miettii, miten välttää kulutusta kalleimpaan aikaan.

Hinnannousun takana on Olkiluodon ydinvoimalan kolmosyksikön putoaminen pois verkosta sekä kylmä ja tuuleton sää.

Teollisuuden Voiman tämänhetkisen arvion mukaan OL3 saadaan tuottamaan sähköä jälleen tänä iltana.

– Kallis hinta on tärkeä syy miettiä kulutustaan, sanoo Fortumin asiakkuuspäällikkö Tuomas Yrttiaho.

Yrttiahon mukaan on kaikkien etu, että kulutusta mietitään hetkinä, jolloin hinta ja kysyntä ovat kovia. Jokaisella on hyvä olla sähköstä ja sen hinnasta ajankohtainen tieto, jotta jokainen voi tehdä arjessaan itselle sopivimpia valintoja.

Onko sillä siis oikeasti merkitystä, laittaako suomalainen sähkönkuluttaja tänään perunat kiehumaan, kahvit porisemaan tai sähkösaunan päälle kello iltapäiväneljältä?

– Jos me pystymme välttämään tuon tapaisia kulutuspiikkejä, niin silloin meidän ei tarvitse laittaa niin montaa voimalaitosta käyntiin samanaikaisesti. Kun kysyntä kasvaa, niin hinta nousee. Suosittelen lämpimästi jokaista miettimään, miten omalla kohdalla voi tasoittaa sähkönkulutusta ja ohjailla näitä asioita omilla valinnoillaan, Yrttiaho sanoo.

Fortumin asiakkuuspäällikkö Tuomas Yrttiaho.
Tuomas Yrttiaho muistuttaa, että kulutusjoustosta hyötyy sähkölaskun maksajan lisäksi myös luonto. Mitä enemmän joudutaan laittamaan voimalaitoksia käyntiin, sitä enemmän tyypillisesti syntyy ilmakehään myös hiilidioksidipäästöjä. Kuva: Riku Isohella

Syntyisikö marraskuinen Earth Hour?

Pörssisähkön korkea hinta on huomattu myös WWF:llä, jonka jokavuotinen ympäristötapahtuma Earth Hour sammuttaa valoja seuraavan kerran vasta ensi vuoden puolella.

Earth Hourin aikaan valot sammuvat ja sähköäkin siinä sivussa väkisinkin säästyy.

Silti kysymyksessä ei ole sähkön- tai energiansäästötempaus vaan symbolinen ele, jolla osoitetaan huomio ilmastonmuutoksen kiihtymiselle ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymiselle, kerrotaan WWF:n verkkosivuilla.

Bernt Nordman työskentelee ilmasto-ohjelman johtajana WWF:llä. Hän innostuu, kun kysyy, voisiko pörssisähkön tämänpäiväinen kallis tunti kello 16 saada aikaan ihmisten omaehtoisen Earth Hourin.

– Juuri näin! Kyllä! Nyt on kyllä tosi hyvä tilaisuus harjoitella Earth Houria, ja tottua Earth Hour -henkiseen sähkönkäyttöön!

Kuluttaja kaipaa konkretiaa siitä, millaisia ympäristövaikutuksia omalla kulutusjoustolla esimerkiksi yhden tunnin aikana oilisi saavutettavissa.

Kysyimme tiistaina ihmisiltä Porissa, miten kallis tunti vaikuttaa heidän sähkönkulutukseensa.

Näin porilaiset aikovat käyttää sähköä tänään

Bernt Nordman ei ihan suoraa vastausta osaa antaa, sillä jokaisella energiantuottomenetelmällä on oma jalanjälkensä.

Silti ohjenuorana voi pitää sitä, että vähemmän sähkönkulutusta on aina luonnolle enemmän.

– Kun hinta on korkea, niin yleensä silloin käytössä on myös saastuttavampia tapoja tuottaa sähköä.

WWF:n ilmasto-osaston johtaja Bernt Nordman.
WWF:n ilmasto-ohjelman johtaja Bernt Nordman sanoo, että sähkön hinta on hyvä indikaattori: sähkön kulutusta kannattaa vähentää juuri silloin kun hinta on korkea. Kuva: Silja Annila / WWF