Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Hiiriä ja hytinää – tältä näyttää ulkomaalaisten opiskelijoiden arki Kristiinankaupungissa

Kolme kuukautta sitten kymmenkunta ulkomaalaista opiskelijaa saapui Kristiinankaupunkiin. Heillä on suuri vastuu: heistä odotetaan pienten koulujen ja Suomen pelastusta.

Ett klassrum med elever sittande vid sina pulpeter.
Tänä syksynä kymmenen opiskelijaa kolmesta eri maasta aloitti lukio-opinnot Kristiinankaupungissa. Nuoret tulevat Myanmarista, Kiinasta ja Nigeriasta. Kuva: Juho Teir / Yle

Kristiinankaupungin lukio tarttui ensimmäisten ruotsinkielisten lukioiden joukossa Finest future -yrityksen tarjoukseen vastaanottaa ​​ulkomaalaisia ​​opiskelijoita.

Ajatuksena on, että opiskelijat valmistuvat lukiosta Suomessa, jatkavat opintoja mahdollisuuksien mukaan ja osallistuvat työvoimapulan paikkaamiseen.

Ennen Kristiinankaupunkiin ja Suomeen saapumistaan he ovat opiskelleet ruotsia kotimaassaan noin puoli vuotta.

Myanmarilainen Htin Kyaw ”Rocky” Lwin on yksi tilaisuuteen tarttuneista nuorista.

– Ymmärrän, mistä ihmiset puhuvat, mutta en osaa vielä vastata heidän kysymyksiinsä. Osaan kyllä lukea hyvin ruotsia, mutta on joitain sanoja, joita en ymmärrä, hän sanoo kohtuullisen hyvällä ruotsilla.

Myös englannin kieli on sujuvaa, mikä hänen mukaansa tulee tarpeeseen ruotsia opiskeltaessa.

– Päätin tulla Suomeen opiskelemaan ruotsiksi juuri siksi, että se on melko samanlaista kuin englanti, jonka osaan varsin sujuvasti.

Rockyn kiinalaiselle ystävälle Hanzhong Yuanille, joka tunnetaan myös englanninkielisellä nimellä Morgan, ruotsin kieli on ollut hieman vaikeampi omaksua.

– Minulta jäi joitakin tärkeitä ruotsin oppitunteja väliin, joten yritän saada muut kiinni, hän sanoo.

Morgan haluaa opiskella lakia lukion jälkeen ja opiskelee Kiinan lakia vapaa-ajallaan. Mutta vapaa-aikaan mahtuu myös videopelejä ja ruoanlaittoa.

– Hän on hyvä kokki, Rocky sanoo.

– Isoisäni on ammattikokki ja hän on opettanut minulle paljon.

Rocky ja Morgan asuvat asunnossa Kristiinankaupungissa yhdessä kolmannen ulkomaalaisen opiskelijan tai ”kissansa” kanssa, kuten Morgan häntä vitsailevasti kutsuu.

Oikeasta kissasta olisi kuitenkin hyötyä, sillä lattialle on jouduttu laittamaan hiirenloukkuja.

– Joka viikko tänne tulee uusia hiiriä, hän huomauttaa.

Rauhallista ja viihtyisää – ja tylsää

Sekä Morgan että Rocky tulevat paljon Kristiinankaupunkia suuremmista kaupungeista, mutta ainakaan Rockylle ei ole ollut vaikeaa sopeutua.

– Olen kotoisin Mandalaysta, Myanmarin toiseksi suurimmasta kaupungista. Kristiinankaupunkiin verrattuna se on hyvin erilainen, mutta enimmäkseen pidän paikoista, joissa on vähemmän ihmisiä, Rocky sanoo.

– Täällä on ihan hyvin. Kaikki ovat ystävällisiä ja mukavia, mutta se on vähän tylsää. Tehtävää on vähemmän, Morgan taas sanoo.

Rocky istuu enimmäkseen tietokoneen ääressä vapaa-ajallaan. Hän aikoo tulevaisuudessa opiskella tietokonetekniikkaa ja ohjelmistokehitystä, joista on ollut kiinnostunut lapsesta asti.

– Lukion jälkeen aion mennä tänne yliopistoon, ehkä Helsinkiin. Olen jo löytänyt yliopistot, joihin voisin hakea.

Mikä on ollut suurin ero heidän kotimaidensa ja Suomen välillä? Morganin mukaan liikenne.

– Kun aion ylittää tien, autot pysähtyvät – se on uskomatonta. Kiinassa he vain ajavat eteenpäin.

Myös Rocky mainitsee liikenteen, mutta hänelle Suomen talvi oli shokki.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun koen kylmää säätä. Mutta pidän kylmästä, vaikka minun täytyy olla hieman varovainen, koska kehoni ei oikein kestä lämpötilan muutoksia.

Artikkeli on käännös Yle Österbottenin toimittaja Juho Teirin artikkelista: Möss och kyla – så här ser de utländska studerandes vardag ut i Kristinestad