Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin tekniikka korjataan turvallisemmaksi

Tunnelin korjaustyöt on suunniteltu alkavaksi vuonna 2025.

Vuosaaren satama Helsingissä 27. lokakuuta 2022.
Helsingin ja Vantaan rajan tuntumassa sijaitsevan, Vuosaaren satamaan johtavan tunnelin pituus on 1 520 metriä. Yli puolet tunnelin liikenteestä on satamaliikennettä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvallisuus- ja liikenteen hallinnan tekniikka uudistetaan muutaman vuoden päästä.

Korjaustöiden tavoitteena on varmistaa satamaliikenteen sekä alueen muun liikenteen häiriöttömyys sekä tunnelin turvallisuus.

Tunnelin korjaustyöt alkavat vuoden 2025 aikana.

Tunneli johtaa Vuosaaren sataman liikennevirrat Kehä III:n alkuun ja sen kautta Suomen tieverkkoon.

Korjaustöiden takia tunnelissa on väliaikaisia pidempikestoisia sulkuja liikenteeltä.

Fintrafficin mukaan se ja ELY-keskus selvittävät parhaillaan yhdessä Helsingin kaupungin ja Helsingin Sataman kanssa vaihtoehtoja, jotta liikenteen haitat saadaan minimoitua. Liikennejärjestelyt tarkentuvat myöhemmin.

Ensisijaiseksi kiertotieksi on suunniteltu tunnelin nykyistä varareittiä, joka kulkee välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama.

Tunneli oli huonossa kunnossa jo vuonna 2016, kun tunnelin katosta vuosi vesi läpi. Jo tuolloin tunneli oli suljettuna korjaustöiden vuoksi.