Kaakkois-Suomen rajavartiosto on saanut riveihinsä lisää työntekijöitä kiristyneen rajatilanteen takia. Kyse on muutamista jo eläkkeelle lähteneestä, jotka ovat kutsuttu takaisin töihin.
– Olemme palkanneet muutamia jo eläköityneitä rajamiehiä kaakkoon, kertoo Kaakkois-Suomen rajavartiolaitoksen toimistoupseeri Ville Kuusisto.
Kaakkois-Suomen rajanylityspaikat suljettiin viime viikolla, kun turvapaikanhakijoita alkoi tulla enenevissä määrin Venäjältä Suomeen.
Uusia työntekijöitä tulee eri tehtäviin. Kuusisto ei kerro tarkkaa määrää tai sitä, mihin tehtäviin heitä erityisesti tarvitaan.
– Rajaturvallisuustehtävät ovat sangen laajoja – heitä voidaan käyttää kaikkiin tehtäviin, mitä rajavartiolaitos kaakon kulmalla käytännössä tekee. Palkatut ovat rajavartiomiehiä, kertoo Kuusisto.
Kuusiston mukaan Kaakkois-Suomessa rajatilanne on ollut viime päivät rauhallinen, joten isoja organisaation sisäisiä henkilöstösiirtoja ei ole tarvinnut Kaakkois-Suomeen tehdä.