Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Yle seuraa sähkön hinnan ”hullua perjantaita” – Sähkönkäyttö on kasvanut jopa kolmanneksen tyypilliseen arki-iltaan verrattuna

Norjalaisyhtiön virhe sai sähkömarkkinat sekaisin, ja klo 15 jälkeen pörssisähkön hinta on roimasti miinuksella. Yle seuraa käänteitä tässä jutussa.

Grafiikka näyttää, kuinka pörssisähkön hinta laskee Nord Poolin mukaan perjantaina kello 15-00 -50 senttiin kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron.
Kuva: Matias Väänänen / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Sähkömarkkinoiden ”hulluna perjantaina” sähkön hinta on iltapäiväkolmesta eteenpäin 50 senttiä miinuksella. Tämä poikkeuksellinen tilanne on näkynyt päivän aikana suomalaisten sähkönkulutuksessa.

– Yleensä arki-iltaisin ihmisten palatessa töistä sähkönkäyttö kasvaa, mutta tänään kasvu on ollut kaksin- jopa kolminkertaista verrattuna tyypilliseen arki-iltaan. Tähän on varmasti vaikuttanut vahvasti se, että sähkö on poikkeuksellisen halpaa, kertoo sähköjärjestelmän toiminnasta vastaava johtaja Tuomas Rauhala kantaverkkoyhtiö Fingridistä.

Kulutus pomppasi heti kolmen jälkeen noin 1 000 megawatin verran ylöspäin ja käyttö on lisääntynyt päivän mittaa.

Kun aamupäivän ja alkuiltapäivän aikana koko Suomen kulutus oli runsaat 11 500 megawattia, kello 15:n jälkeen se kipusi yli 12 500:aan. Lisäys vastaa noin puolta Olkiluodon kolmosreaktorin tehosta. Kello 19 aikaan kulutus oli noussut 13 200 megawattiin.

Loppupäivän ajan pörssisähkön käyttäjä tienaa kuluttamalla

Pörssisähkön käyttäjille tilanne on otollisempi kuin koskaan aiemmin.

Kulutus ei ole perjantaina klo 15–24 vain halpaa vaan tuottoisaa. Sähkölasku pienenee jokaiselta kulutetulta kilowattitunnilta 50 senttiä – tosin jokaiselta kilowattitunnilta maksetaan myös siirtohinta ja sähkövero, mikä pienentää hyötyä hieman.

Hyödyksi jää silti tyypillisesti yli 40 senttiä kilowattitunnilta.

Tämä pätee suureen osaan pörssisähkösopimuksista, muttei välttämättä kaikkiin. Osassa sopimuksia voi olla ehto, että miinusmerkkinen sähkönhinta on asiakkaalle nolla.

Suomalaisille, joilla on kiinteähintainen sähkösopimus, koko asialla ei ole merkitystä. Kiinteähintaisessa sopimuksessa asiakas maksaa sähköstä jokaisena hetkenä saman verran.

Pörssisähköä käyttää arviolta 10–20 prosenttia suomalaisista kotitalouksista. Tarkkaa lukua ei vaillinaisen tilastoinnin vuoksi tiedetä.

Sähkömarkkinat ovat tänään poikkeustilassa

Koko tilanne johtuu norjalaisen sähkönmyyjän Kinect Energyn ennennäkemättömästä virheestä, joka on saanut Suomen sähkömarkkinat perjantaiksi poikkeustilaan.

Kulisseissa paiskitaan töitä hiki hatussa. Sähkön tuottajat, sähkökauppiaat ja markkinavalvojat ponnistelevat, jotta sähköä riittäisi koko päiväksi.

– Tämä on kuin iso koe, Energiateollisuuden toimitusjohtaja Jukka Leskelä kertoo Ylelle.

Koska norjalaisyhtiön haamutarjous synnytti Suomeen yli kolme kertaa Olkiluoto 3:n päivätuotantoa vastaavan sähkövajeen, vajetta on täytynyt paikata ostamalla sähköä päivän hintaan pohjoismaisesta Nord Pool -sähköpörssistä.

Haamutarjouksen vuoksi pois tuotannosta jääneitä sähköntuottajia on haalittu takaisin tuotantoon, ja näin on myös tapahtunut.

Fingrid kertoi loppuiltapäivästä, että häiriötilanne on sen näkökulmasta ohi – tämä tarkoittaa sitä, että sähkön riittävyys olisi saatu varmistettua koko illan tarpeisiin.

– Sähkötehon riittävyys näyttää hyvältä koko perjantain osalta, kommentoi Tuomas Rauhala Fingridistä.

– Tuottajat ovat vastuullisesti lähteneet tähän päivään sillä ajatuksella, että sähköä Suomessa tarvitaan.

Fingridin mukaan runsaan 1 000 megawatin suuruisiin muutoksiin oli pystytty varautumaan.

– Niin sanottua säätökapasiteettia on myös tänään perjantaina ollut hyvin tarjolla. Sähköntuotanto on ehdottomasti turvattu, Rauhala kertoo.

Voimajohtoja ja maisemaa Meri-Porista
Kantaverkosta vastaa Fingrid. Kuvassa voimalinja Porissa. Kuva: Jari Pelkonen / Yle

Aivan tavallisinakin päivinä sähköpörssissä käydään ”päivän kauppaa”, jolla tasapainotetaan tilannetta. Nord Poolin päivän tilastot osoittavat, että tilannetta tasapainottavia kauppoja on tehty nyt peräti noin kymmenkertaisesti peruspäivään verrattuna.

Käytännössä kulut kuittaa Kinect Energy, sillä se joutuu ostamaan lupaamansa sähkön tänään markkinoilta. Myös Fingrid vastaa viime kädessä siitä, että sähköä riittää.

Jokaisen sähkönmyyjän on tehtävä vakuustalletus, josta korvataan virheiden tai laiterikkojen aiheuttaman sähkövajeen kustannukset. Siitä, riittävätkö Kinect Energyn vakuudet näin ison virheen korjaamiseen, ei ole toistaiseksi tietoa.

– On selvää, että virheen kokoluokka on tällaiselle yhtiölle täysin poikkeuksellinen, Energiateollisuuden Leskelä sanoo.

Yle ei ole toistaiseksi tavoittanut Kinect Energyn edustajaa kommentoimaan tilannetta.

Fingrid vetoaa kuluttajiin, Energiavirasto käynnistää selvityksen

Fingrid ja sähkömarkkinaa valvova Energiavirasto vetoavat kuluttajiin, ettei sähköä käytettäisi halpuudesta huolimatta perjantai-iltana holtittomasti.

Energiateollisuuden Jukka Leskelä uskoo, että kulutuksen lisäys pysyy hallittavissa rajoissa.

– Pörssisähkösopimuksia on jonkin verran, mutta ei niistä aivan mahdottomasti kulutusta synny. En usko, että ihmiset tekisivät mitä tahansa vain saadakseen sähköä kulumaan, Leskelä sanoo.

En usko, että ihmiset tekisivät mitä tahansa vain saadakseen sähköä kulumaan.

Jukka Leskelä, Energiateollisuuden toimitusjohtaja

Energiavirasto kertoi perjantaina käynnistävänsä koko jupakasta selvityksen.

– Tällä tapauksella on ollut todella raju ja myös rajat ylittävä vaikutus, joka näkyy myös Ruotsissa ja Baltiassa, johtaja Antti Paananen Energiavirastosta sanoo.

– Selvitämme, onko tässä voinut tapahtua joitain rikkomuksia ja miten tällaisilta tilanteilta pystyttäisiin välttymään, hän jatkaa.

Uutinen päivittyy.

Voit keskustella aiheesta 25.11. klo 23 saakka.