Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Vesa Nieminen tarjosi kyläläisille sähköauton latausta ilmaiseksi pörssisähkön mega-alen takia

Littoislainen Nieminen pihisteli sähkön käyttöä alkuviikolla, kun hinta nousi hetkeksi taivaisiin. Nyt hän kuluttaa surutta, ellei sähköverkko ala näyttää kaatumisen merkkejä.

Mies kiinnittää latauspistoketta sähköautoonsa.
Littoislainen Vesa Nieminen aikoo ottaa hyödyt irti ennätyshalvasta sähköstä. Kuva: Johanna Lehtola / Yle

Moni pörssisähkön käyttäjä on laskenut minuutteja perjantaihin kello 15:een. Kun kello löi tasan, romahti sähkön hinta alemmas kuin koskaan aikaisemmin. Yhteen asti yöllä pörssisähkön hinta on 62 senttiä miinuksella kilowattitunnilta.

Syynä pörssisähkön sekavaan tilanteeseen on norjalaisen sähköyhtiö Kinect Energyn tekemä virheellinen tarjous siitä, paljonko myytävää sähköä yhtiö tarjoaa Pohjoismaiden sähkömarkkinakauppaan.

Grafiikka näyttää, kuinka pörssisähkön hinta laskee Nord Poolin mukaan perjantaina kello 15-00 -50 senttiin kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron.
Kuva: Matias Väänänen / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Yhtiö ilmoitti virheellisesti tarjoavansa myytäväksi huomattavasti enemmän sähköä kuin se todellisuudessa pystyy tarjoamaan.

Yle seuraa pörssisähkön ”hullua perjantaita” tässä jutussa.

Kun perjantain hintaromahdus varmistui, ryhtyi Varsinais-Suomessa asuva Vesa Nieminen laskemaan, kuinka hän voisi hyötyä tilanteesta. Littoislainen Nieminen on pörssisähkön käyttäjä ja suositun sähkön hintaseurantapalvelu Liukuri.fi-palvelun kehittäjä.

Kulutusta ilman huonoa omaatuntoa

Nieminen on laskenut säästävänsä 78 euroa, jos käyttää sähköä maksimaalisesti halpojen tuntien aikana eli kello 15–01.

Mies tarjosi asuinalueensa Facebook-ryhmässä ihmisille mahdollisuutta tulla lataamaan sähköautonsa hänen pihalleen. Kukaan ei ole toistaiseksi tarttunut tilaisuuteen.

– Se oli vähän sellainen vitsi. En olettanut, että oikeasti kukaan tulee, mutta halusin herätellä pörssisähkön käyttäjiä, mitä tämä tarkoittaa, Nieminen perustelee.

Alkuviikolla sähkön hinta oli korkealla, jolloin Nieminen pihisteli sähkön kulutustaan. Tänä iltana kodissa lämmitetään käyttövesi, nostetaan huonelämpötiloja ja saunotaan.

Fingrid on toivonut kuluttajille lähettämässään tiedotteessa, ettei pörssisähkön rutkasti negatiiviseen hintaan reagoitaisi lisäämällä kulutusta. Fingrid toivoo kuluttajien toimivan kuten tavallisena perjantaina.

Myös Varsinais-Suomen pelastuslaitos toivoi viestipalvelu X:ssä perjantaina, että sähköä ei ylikulutettaisi. Pelastuslaitoksen mukaan ylikulutus voi lisätä tulipaloriskiä.

Nieminen ei pode huonoa omaatuntoa sähkön kulutuksesta.

– Järkeilen sen niin, että Suomessa tuotetaan tuulivoimaa 3 000 megawattituntia ja Olkiluoto 3 on pystyssä. Vaikka puolet pörssisähkön käyttäjistä toimisi kuin minä, en usko, että sittenkään viisari paljon värähtää.

Hän sanoo seuraavansa illan aikana Fingridin verkkosivuilta sähkön kulutusta.

– Jos se menee ihan poskettomaksi ja alkaa tulla ongelmia, totta kai minun kulutukseni loppuu siinä tilanteessa.