Jo yli puolitoista vuotta tyhjillään seissyt Helsingin areena, eli entinen Hartwall-areena, voidaan pian pakkolunastaa valtiolle, jos sen venäläisomistajat eivät edistä kauppoja vapaaehtoisesti.
Asiasta uutisoi perjantaina Ilta-Sanomat (IS) ulkoministeriön lähteeseen vedoten.
IS:n tietojen mukaan todennäköisin ajankohta pakkolunastukselle olisi ensi vuoden alkupuolella, tammi– tai helmikuussa.
Helsingin areenan omistavat tällä hetkellä venäläiset oligarkit Gennadi Timtshenko ja Roman Rotenberg.
Areena on ollut tyhjänä keväästä 2022 lähtien, kun Venäjä aloitti hyökkäyssotansa Ukrainaan ja sen seurauksena Venäjälle ja venäläisoligarkeille asetettiin pakotteita.
Venäläisomistajat ovat kertoneet olevansa valmiita myymään osakkeensa hallin omistavassa yhtiössä, mutta kaupan tiellä seisoo EU:n pakotelainsäädäntö. Kaupan sallivaa poikkeuslupaa ei tällä hetkellä voida antaa, sillä sellaisen sallivan EU-artiklan määräaika umpeutui jo toukokuussa.
EU päättää joulukuussa 12. pakotepaketistaan, jossa kyseisen artiklan määräaikaa voitaisiin jatkaa.
IS:n mukaan myös hallin pakkolunastusprosessin käynnistäminen vaatisi poikkeuslupamenettelyn määräajan jatkamista. Näin IS:lle arvioi ulkoministeriön pakotetiimin vetäjä Pia Sarivaara.