Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Mitä ihmettä Rukalla tapahtui? Suomalaishiihtäjä jäätyi täysin lähdössä – asiantuntija hämmästeli reaktiota

Suomen Vilma Ryytty ja Kazakstanin Kseniya Shalygina rikkoivat sauvansa lähtöporttiin. Aino-Kaisa Saarinen pohti lähtöportissa olevan vikaa ja näki tilanteessa myös kokemattomuutta.

Vilma Ryytyn ja Kseniya Shalyginan sauvat poikki heti lähdössä

Rukan maailmancupissa nähtiin naisten kymmenen kilometrin perinteisen hiihtotavan kisan alkuun erikoinen tilanne, kun Suomen Vilma Ryytty ja Kazakstanin Kseniya Shalygina rikkoivat heti lähdössä toisen sauvoistaan. He starttasivat kilpailuun lähtönumeroilla kaksi ja kolme.

Ryytty jäi ihmettelemään, mitä tapahtuu, eikä tajunnut lähteä hiihtämään sauvan katkeamisen jälkeen. Suomalainen hiihti kolmatta maailmancup-kisaansa.

Yle Urheilun asiantuntija Aino-Kaisa Saarinen muistuttaa, että perussääntönä lähdössä sauvat pidetään lähtöportin takana. Nyt Ryytty ja Shalygina pitivät sauvansa liian suoraan lähtöportin edessä. Kun lähtöportti aukesi hiihtäjien lähtiessä liikkeelle, sauvat hajosivat.

Moni hiihtäjä heidän jälkeensa piti sauvojaan lähtöportin vierellä kädet levitettynä. Samoin teki ensimmäisenä lähtenyt Katri Lylynperä.

Saarisen mukaan lähtöportti olikin tässä tilanteessa liian pieni ja ahdas. Lisäksi lähtöportti aukeaa huomattavasti kovempaa kuin monissa muissa maailmancupin kilpailuissa.

– Lähtöportissa oli jotain vikaa, Aino-Kaisa Saarinen pohti.

Saarinen on mukana tänä viikonloppuna Urheilustudion chatissa Yle-sovelluksessa ja Yle Areenassa.

– Oman urani aikana pidin hyvin huolta sitä, että sauvat eivät tuossa alussa ainakaan mene poikki. Jos sauvat eivät mahdu viiksen taakse, niin kädet sitten levälleen niin, että eivät koske porttiin, Saarinen kirjoitti chatissa.

Hän pani sauvojen katkeamiset osittain kokemattomuuden piikkiin.

– Tällaiset asiat pitää varmistaa, että kisa ei kaadu ensimmäiseen työntöön.

Ryytty jäi vielä tilanteessa ihmettelemään sauvojen katkeamista ja pysäytti vauhtinsa. Samalla hänen uransa kolmas maailmancupin kilpailu meni heti ensimetreillä pilalle.

– Todella hämmentävä tilanne. Ensimmäinen sauvapaikka on ollut stadionin laskun alla tasaisella. Olisi pitänyt vaan hiihtää sinne, Saarinen totesi.

Ryytty: ”En osaa sanoa, mitä kävi”

Ryytty tuli maaliin monta minuuttia kärkeä perässä. Hän oli kilpailun jälkeen Yle Urheilun haastattelussa yhä vähän hämmentynyt tilanteesta.

– En osaa oikein sanoa, mitä kävi. Viiksi tuli kovalla voimalla sauvaan. Siitä se sauva sitten katkesi, Ryytty totesi.

Ylen selostamossa pohdittiin myös, toimiiko lähtöportti eri tavalla. Ryytty ei osannut ottaa kantaa spekulaatioon, koska päivän startti oli hänen ensimmäinen väliaikalähtökilpailunsa maailmancupissa.

– Tiesin, että viiksi on jäykempi. Yritin työntää jalalla auki. Ei lähtenyt. Sitten se pompsahti, Ryytty sanoi.

Hän myönsi, että pakka meni sekaisin sauvan katkeamisesta alussa.

– Ensimmäinen sauva oli myös huono. Se ei pysynyt kädessä. Ei tästä enää hyvää hiihtoa tullut, Ryytty päätti.

Kilpailunjohtaja myönsi virheen

Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n kilpailujohtaja Michal Lamplot kertoi Norjan yleisradioyhtiö NRK:lle, että lähtöportissa oli toden totta vikaa.

– Lähtöviiksi jäi jumiin. Kun se irtosi, tuli ylimääräistä vauhtia, mikä aiheutti sauvojen rikkomisen, Lamplot sanoi.

– Nämä testataan, kun lähtöportit asennetaan. Se korjattiin heti, kun tajusimme virheen.

Päivitetty kello 13.18. Lisätty Lamplotin kommentti NRK:lle.