Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Hiihdon maailmancupissa ensimmäinen fluorikäry! Kansainvälinen hiihtoliitto vaikeni

Ukrainalaishiihtäjä Oleh Mishchenko ei saanut starttilupaa, koska hänen suksensa eivät läpäisset fluoritestiä.

Rukan maailmancupin fluoritestausalue.
Rukan maailmancupissa testaan ensimmäistä kertaa fluorivoiteita suksista. Kuva: Tomi Hänninen/Chilipictures

Hiihdon maailmancupissa on nähty ensimmäinen fluorikäry. Ukrainalaishiihtäjä Oleh Mishchenkon sukset eivät läpäisseet fluoritestiä, eikä hän saanut lähtölupaa kilpailuun.

Yle Urheilun toimittaja Laura Arffman kertoi, että Kansainvälinen hiihtoliitto FIS ei tule kommentoimaan fluorikäryä mitenkään.

Se on mahdollista, että Ukrainan maajoukkue kommentoi käryä myöhemmin.

Kansainvälinen hiihtoliitto FIS ja Kansainvälinen ampumahiihtoliitto IBU ottivat tälle kaudelle käyttöön paljon puhutun fluorivoiteiden kiellon. Sekä urheilijat että voidevalmistajat ovat olleet huolissaan tilanteesta, jossa valvontajärjestelmän tasapuolisuudesta ja luotettavuudesta ei ole vallinnut yksimielistä näkemystä.

22-vuotias Mishchenko kilpaili ensimmäistä kertaa maailmancupissa viime vuonna Rukalla sprintissä. Hän oli lopputuloksissa 66:s eli viimeinen. Tänä vuonna hän ei ollut mukana sprintissä.