Italialainen Francesco Bagnaia, 26, kaasutteli sunnuntaina Valenciassa ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokan päätösosakilpailussa toiseen peräkkäiseen maailmanmestaruuteensa.
Italialaisvalmistaja Ducatin ykköstallissa ajavan supertähti Bagnaian tie mestariksi ei ollut todellakaan helppo, sillä hän kaatui pahannäköisesti syyskuussa Katalonian osakilpailun avauskierroksella. Jo seuraavana viikonloppuna Italian Misanossa hän kuitenkin taisteli kovista kivuista huolimatta hienosti sprintti- ja pääkisan kolmanneksi.
Loppukaudesta hän joutui käymään MM-sarjan ykköspaikasta kovaa kamppailua Ducatin niin sanotussa satelliittitallissa ajavaa Espanjan Jorge Martinia, 25, vastaan. Kauden päätösosakilpailussa Martin kuitenkin sortui ajovirheisiin ja keskeytti.
Martinin suoritus jättivalmistajan kakkostallin pyörällä oli joka tapauksessa häikäisevä. Martin ajaa Pramac-tallissa, joka oli aikoinaan kaukana MM-sarjan kärkisijoista. Suomen ratamoottoripyöräilytähti Mika Kallio ajoi tallissa vuosina 2009–2010.
Vaikka kuljettajien maailmanmestaruutta ei tullut, Pramac ylsi silti huimaan suoritukseen. Siitä tuli vuodesta 2002 alkaneen MotoGP-historian kaikkien ensimmäinen tallimestaruuden voittanut satelliittitalli jättäen taakseen Ducatin tehdastiimin.
”En halua tallimääräyksiä”
MotoGP:ssä valmistajia on vain muutamia, mutta niillä jokaisella on omat satelliittitallinsa eli lähtökohtaiset kakkostallinsa. Joitakin vuosia sitten satelliittitiimien kilpailukykyyn haluttiin panostaa enemmän, ja viime vuosina sarjassa on nähty useita osakilpailuvoittajia tehdastallien ulkopuolelta.
Italialaisesta Ducatista on tullut parin kauden aikana sarjan ehdoton ykkösvalmistaja päihittäen japanilaismahdit Hondan ja Yamahan. Ducatin iskukykyä kuvastaa se, että sen tämän hetken neljästä tallista kaikki ylsivät tällä kaudella vähintään yhteen osakilpailuvoittoon.
Ducatin satelliittitallien ja erityisesti Pramacin huippuiskua selittää Ducatin kova panostus italialaisjätin kaikkia pyöriä kohtaan.
Pramac on kahta muuta Ducatin sateliittitallia siinä paremmassa asemassa, että sillä on valmistajan ykköstallin tavoin käytössään uusin pyörä. Kahdella muulla valmistajan tallilla oli tällä kaudella käytössään Ducatin tehdastallin viime vuoden kalusto.
– Ducatin strategia antaa maksimaalisen mahdollisuuden kaikille tiimille. Mielestäni se on avain menestykseen. En halua tallimääräyksiä. En pidä niistä, Bagnaia kommentoi kesällä Motorsportin mukaan.
GasGas Tec 3 -tiimin omistaja Hervé Poncharal muistutti ESPN:lle, minkälaisen kilpailuedun yhden valmistajan kaikki tallit voivat toisilleen antaa.
– Neljän kuljettajan antama data on kaksinkertainen verrattuna kahteen kuljettajaan. Jos taas on kahdeksan kuljettajaa, se on neljä kertaa lisää.
Ajon suojatti loisti
Ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan alemmissa luokissa menestystä jo vuosikausia nauttineen tallipäällikkö Aki Ajon talli pääsi jälleen loistamaan. Moto2-luokassa sarjan 19-vuotias kuljettaja Pedro Acosta vei ylivoimaiseen tapaan kuljettajien mestaruuden.
Myös tiimipisteissä talli oli ykkönen.
Jo kaksi vuotta sitten Ajon kanssa junioriluokka Moto3:ssa kuljettajien mestaruutta juhlinut Acosta on superlahjakkuus, joka ajaa ensi kaudella pääluokka MotoGP:ssä. Hänestä povataan lajin seuraavaa hallitsijaa.
Ajo on päässyt nauttimaan aiemminkin todellisista huippuyksilöistä, sillä kahdeksankertainen MM-voittaja Marc Marquez saavutti aikoinaan mestaruuden Ajon tallissa. Ajo on kerännyt supertähdiltä paljon kiitosta kuljettajien kasvattajana.
– Ei mietitä liikaa tulosta, vaan sitä, että kehitytään joka päivä ja opitaan lisää. Jos tulee mestaruuksia, ne ovat tehdyn työn tuloksia, Ajo totesi viikonloppuna Yle Urheilulle Valenciassa.