Terroristijärjestö Hamas on nyt vapauttanut noin 70 panttivankiaan. Vapautetut ovat vältelleet julkisuutta ja pyrkineet toipumaan kokemuksestaan perheidensä parissa. Muutamat pankkivangit ovat kuitenkin kertoneet kokemuksistaan israelilaisille tiedotusvälineille.
78-vuotias Ruti Munder vietti koko vankeusaikansa tyttärensä Kerenin ja 9-vuotiaan lapsenlapsensa Ohadin kanssa. Heidät siepattiin Gazan rajan tuntumassa olevasta Nir Ozin kibbutsista. He pääsivät vapaiksi viikonloppuna.
Ruti Munderin mies Avraham siepattiin samaan aikaan muun perheen kanssa, ja hän on edelleen panttivankina. Heidän poikansa sai surmansa Hamasin hyökätessä kibbutsiin. Munderit saivat pojan kuolemasta tiedon sattumalta, kun yksi sieppaajista kuunteli radiolähetystä, jossa asiasta kerrottiin.
Hyökkääjät tunkeutuivat 7. lokakuuta kibbutsiin ja pakottivat sen asukkaita ajoneuvoihin. Hyökkääjät ottivat Munderien asunnosta huovan, jolla vangit peitettiin. Sieppaajat eivät ilmeisesti halunneet vankien näkevän heitä.
Ruti Munderin mukaan vankeuden alkuaikoina vangit saivat riittävästi ruokaa. Heille annettiin esimerkiksi broileria ja riisiä, mikä oli Rutin mukaan ”ihan okei”. He söivät myös paljon säilykkeitä ja juustoa. Lapset saivat karamellejä.
Lähes 50-päiväisen vankeuden kuluessa ruokatilanne heikentyi, Ruti Munder kertoo Israelin TV-kanava 13:lle. Syynä oli todennäköisesti Israelin tiukka saarto, minkä takia myös sieppaajien ruokahuolto heikkeni.
Vankeja pidettiin ”tukahduttavassa” huoneessa, joka ei ilmeisesti ollut tunnelissa, sillä siinä oli ikkunoita. Ikkunat oli peitetty kankailla, joita ei saanut avata. Ruti Munder kertoo kuitenkin onnistuneensa tekemään kankaaseen aukon.
Osa vangeista nukkui muovituoleilla, kuten Rudikin. Nuoret miehet joutuivat nukkumaan lattialla. Ruti Munder sai peitokseen lakanan, mutta kaikilla ei ollut sitäkään, hän kertoo.
Fyysinen toipuminen ei kerro kaikkea vankeudesta
Vapautettuja lapsia on hoidettu Sheban lääketieteellisen keskuksen lastensairaalassa. Uutistoimisto AP on haastatellut lastensairaalan johtajaa Itai Pessachia.
Pessach kertoo olevansa optimistinen lasten toipumisen suhteen, sillä heidän fyysinen tilansa kohenee heidän päästyään vapaiksi.
Toisaalta Pessach sanoo kuulleensa hoitohenkilökunnalta ”monia vaikeita ja ikäviä tarinoita ajalta, jolloin lapset olivat Hamasin vankeina”. Pessach ei kuitenkaan halunnut täsmentää, mitä tarkoitti.
Lähde: AP