Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Kokkolan hybridiareenan rakentamiseen taas pieni aikalisä: ”Kritiikki on otettu hyvin huomioon uusimmissa suunnitelmissa”

Viivästyminen ei kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Innasen mukaan vaaranna hankkeelle myönnettyä valtionavustusta.

Havainnekuva suunnitellusta jalkapallostadionista ja sisähallista kaupunginsalmen rannalla.
Havainnekuva hybridiareenasta, joka kattaa sisähallin ja jalkapallostadionin. Kaupunginarkkitehdin mukaan aiemmista suunnitelmista syntyi pirstaleinen kokonaisvaikutelma, josta puuttui intiimi, kokoava stadionvaikutelma. Kuva: UKI Arkkitehdit Oy ja Arkkitehtitoimisto Jääskeläinen Oy

Kokkolan kaupunginhallitus on käsitellyt kahdessa edellisessä kokouksessaan hybridiareenaa rakentavan Kokkolan Urheilupuisto Oy:n suunnitelmia ja evästänyt yhtiötä. Kaupunginhallitus toimii hankkeen ohjausryhmänä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Innasen (kesk.) mukaan suunnitelmat vaativat vielä täsmentämistä ja kokonaiskuvan varmentamista.

Rakennus- ja ympäristölautakunta palautti marraskuun alussa hybridiareenan rakennuslupahakemuksen uuteen valmisteluun. Palautusta edelsi kaupunginarkkitehdin ja jalkapalloseuroijen voimakas kritiikki suunnitelmia kohtaan.

Lue lisää: Kokkolan hybridiareenan rakennuslupa uuteen valmisteluun – lautakunta haluaa selvityksen, sopiiko monitoimihalli ympäristöönsä

Innasen mukaan jalkapalloseurojen ja kaupunginarkkitehdin antama kritiikki on huomioitu päivitetyissä suunnitelmissa hyvin, esimerkiksi kritiikkiä herättänyt avoin stadionin pääty on saatu tukittua tyydyttävällä tavalla.

– Urheilupuiston hallitus oli erittäin hyvin huomioinut palautteen ja ottanut todella molempien tahojen huolet erittäin vakavasti. He ovat keksineet ratkaisuja esille tuotuihin ongelmiin. Itse olin tyytyväinen siihen, miten he olivat suhtautuneet saatuun palautteeseen.

Eli kaupunki voi seisoa omistajana suunnitelmien takana?

– Varmasti suunnitelmien takana voidaan seisoa, mutta siellä on vielä sen verran sitä työtä, että kyllä tässä hankkeeseen varmasti pieni aikalisä tulee, sanoo Innanen.

”Viivästys ei vaaranna valtionapua”

Rakennuslupahakemus tuodaan Innasen mukaan kuitenkin lupaviranomaisena toimivan rakennus- ja ympäristölautakunnan käsittelyyn keskiviikkona.

– Siinä on vielä asioita, joita pitää katsoa liittyen palautteeseen, osallistamiseen ja osallistumiseen, että varmaan hanke hieman viivästyy.

Innanen ei tarkemmin arvioi edessä olevaa viivettä, mutta joulukuussa varsinaisia rakennustöitä ei saada aloitettua.

Hankkeelle on myönnetty 1,2 miljoonan euron valtionavustus. Avustuksen ehtona on, että rakennusluvan mukaiset työt alkavat tämän vuoden puolella.

– Pieni viivästyminen ei tarkoita sitä, etteikö valtionavusta saataisiin. Kyllä me ilman muuta käytämme sen hyödyksi, vakuuttaa Innanen.