Eduskunnassa on tänään keskusteltu talouspolitiikasta.
Oppositiopuolueet esittelivät omat vaihtoehtonsa valtion ensi vuoden budjetiksi.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) moitti sosialidemokraattien vaihtoehdon perustuvan ihmisten ja yritysten himoverotukselle.
– Suomen kansantalous kärsii kitukasvusta, ja SDP on valmis jatkamaan tätä kituuttamista tappamalla kasvun edellytykset veronkorotuksin. 830 miljoonan veronkorotukset! Mistään ei näy usko ihmisten omaan vastuuseen omasta elämästään. Taattua sosialismia ja tukipolitiikkaa, Purra ryöpytti suurimman oppositiopuolueen esityksiä.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen, korosti, että sosiaalidemokraatit käyttävät talouden koko keinovalikoimaa, myös verotoimia. Tuppuraisen mukaan suuri joukko talouden asiantuntijoita on sitä suosittanut.
– Teemme sen taloutta uudistavasti ja oikeudenmukaisesti. Vaihtoehdossamme pieni- ja keskituloisten palkansaajien ja eläkkeensaajien verotus laskee ja työmatkavähennys säilyy, Tuppurainen sanoi.
SDP:n vaihtoehtobudjetissa valtion menoja leikataan ensi vuonna lähes miljardilla eurolla. SDP peruisi suurituloisten verokevennykset. SDP ottaisi ensi vuonna velkaa 430 miljoonaa euroa vähemmän kuin Orpon hallitus.
Keskustan vaihtoehtoa leimaa valtiovarainministeri Purran mielestä poliittinen vastuuttomuus. Hän arvioi, että keskusta on sysäämässä menoleikkauksia seuraaville hallituksille ja korottamassa verotusta puolella miljardilla eurolla.
– Ilmeisesti keskustan leikkausstrategia on velkaantua riittävästi, jotta pääsemme nauttimaan EU:n uusista elpymisvälineistä, kerrankin nettosaajana, Purra vinoili.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoi, että keskustan vaihtoehto puolustaa lähipalveluja, kuten neuvolaa, hammaslääkäriä, vanhainkotia ja mielenterveyspalveluita.
– Me emme leikkaisi hyvinvointialueilta. Keskustan vaihtoehdossa ei alenneta veroja velaksi kuten oikeistohallitus tekee. Tässä ei myöskään kieltäydytä kaikista säästöistä ja uudistuksista kuten punavihreät tekevät, Kurvinen huomautti.
Keskusta luopuisi hallituksen kaavailemista tuloveron alennuksista ja käyttäisi lisätulot lapsiperheiden ja terveyspalvelujen tukemiseen. Uutta velkaa keskusta ottaisi noin 380 miljoonaa euroa vähemmän kuin hallituksen budjettiesitys.
Vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetti keventäisi ensi vuonna ansiotuloverotusta 200 miljoonaa euroa hallitusta enemmän. Vihreät laskee, että heidän vaihtoehdossaan velkaa pitäisi ensi vuonna ottaa 600 miljoonaa euroa vähemmän kuin hallitus on tekemässä.
Vasemmistoliitto kiristäisi suuritulosten verotusta ja purkaisi hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset. Vasemmistoliitto ottaisi uutta velkaa ensi vuonna yli 300 miljoonaa euroa vähemmän kuin Orpon hallitus.
Liike Nyt ei ole rakentanut perinteistä vaihtoehtobudjettia, vaan puolueen puheenjohtajan Harry Harkimon mukaan radikaalin kasvuohjelman. Harkimo kertoo, että kasvuohjelmassa linjataan suuntaviivoja sille, miten Suomeen saadaan talouden kasvua ja kehitystä.