Pohjalaiset maakuntajohtajat kannattavat ajatusta lähijunaliikenteen aloittamisesta.
Uudenlainen raideliikenne parantaisi matkustamisen palveluita ja samalla paikkakuntien saavutettavuutta.
Suomen Lähijunat kertoi torstaina, että se suunnittelee tulevina vuosina liikenteen aloittamista useille kaupunkiseuduille, muun muassa Seinäjoen ja Vaasan sekä Seinäjoen ja Kokkolan välille.
Keski-Pohjanmaan maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen pitää aloitusaikataulua vuodelle 2025 realistisena.
– Pidän koko ajatusta todellakin hyvänä. Toivomme, että liikennejärjestelyt lähtevät toteutumaan jopa Ylivieskasta saakka. Sieltä yhteys tulisi Kannuksen kautta Kokkolaan ja Pietarsaaren asemalta Seinäjoelle, Kaiponen piirtää.
Uusi lähijunaliikenne parantaisi Kaiposen mukaan kansalaisten elinkeinon mahdollisuuksia ja julkisen hallinnon saavutettavuutta kokonaisuudessaan.
Lähiliikenne istuu hyvin maakuntien pitkän aikavälin tulevaisuudensuunnitelmiin.
– Meillä on maakunnissa monennäköisiä ja -ikäisiä ihmisiä, joilla ei ole henkilökohtaista autoa liikkumiseen. Silloin lähiliikenne, joka pysähtyy useammalle asemalle kuin nykyinen kaukoliikenne, toisi paljon lisää saavutettavuuteen. Tämä on se tärkeä asia tässä.
Kunnat avainasemassa
Maakuntajohtajat arvelevat, että liikenteen kustannukset nousisivat suuriksi ja valtion tuki olisi tarpeen vähintäänkin liikenteen aloitusvaiheessa.
Toteutuminen on kuitenkin kunnista kiinni, sanoo Etelä-Pohjanmaan maakuntajohtaja Heli Seppelvirta. Suurimpana esteenä hankkeen toteutumiselle pidetään juuri kuntien heikkoa taloustilannetta.
– Lopputulos varmasti riippuu täysin kustannuksista. Kuntatalouden tilanne on yleisesti heikko ja näkymät ovat sumuisia. Itse näen, että valtion osallistuminen on jatkossakin raideliikenteelle hyvin tärkeää, Seppelvirta linjaa.
Esimerkiksi seisakkeet tarvitsevat kehittämistä. Sekin on Seppelvirran mukaan kallista lystiä.
Liitoissa ollaan valmiita lobbaamaan lähiliikennettä valtion suuntaan.
– Maakuntaliitoilla ei ole mahdollisuutta olla mukana operatiivisena toimijana, mutta totta kai voimme kaikin keinoin muutoin edistää lähijunaliikenteen alkamista.
”Tarjonta luo kysyntää”
Pohjanmaan maakuntajohtaja Mats Brandt pitää Suomen Lähijunien ulostuloa erinomaisena.
– Tarjonta luo tavallaan tässä kysyntää. Kun ihmisillä ei ole vaihtoehtoa, niin ei sitä edes pohdi, että liikkuisiko sitä lähijunalla, jos se olisi mahdollista. Jos todennäköisyys nousee, että tästä voisi tulla todellinen vaihtoehto liikkumiselle arjessa, niin kiinnostus lisääntyy varmasti, Brandt kuvaa.
Myös Brandt tietää, että suunnitelmat vaativat investointeja ja resurssointeja varsinkin kunnilta. Brandtin mukaan jää nähtäväksi, milloin junat voisivat olla käytössä.
– Ei tässä välttämättä tarvitse odotella jonnekin 2050-luvulle asti. Maakuntiimme kohdistuva investointiaalto on omiaan kehittämään koko alueen rakennetta.
Brandt uskoo, että isot investoinnit helpottavat toteutuessaan myös liikenneratkaisujen toteutumista. Hän korostaa, että Giga-alueen kehittäminen on aivan keskeisessä asemassa tässäkin tapauksessa.
– Se toisi mukanaan paljon muitakin yhdyskuntatarpeita etenkin liikenteen osalta.