Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Sairaala Novan päivystyskriisiä helpottamaan lisäosasto – ”Henkilöstön hätähuutoon täytyy reagoida”, sanoo johtaja

Uuden 12-paikkaisen siirtymäosaston on määrä parantaa sekä potilaiden että henkilöstön olosuhteita päivystyksessä. Osaston toiminta voi käynnistyä vielä loppuvuoden aikana.

Sairaala Nova ulkopuolelta kuvattuna. Maa on luminen.
Sariaala Novan päivystyksen ruuhkat ovat puhuttaneet koko syksyn ajan. Arkistokuva vuodelta 2022. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Keski-Suomen sairaala Novan päivystyksen ruuhkatilannetta ratkotaan lisäosastolla. Sairaalaan perustetaan mahdollisesti jo loppuvuoden aikana siirtymäosasto, jossa potilaat voivat odottaa jatkohoitopaikkaa sen jälkeen, kun akuuttia hoitoa ei enää tarvita.

Sairaalapalveluiden johtaja Juha Paloneva kertoo, että osastolle tarvittavat 15 hoitaa etsitään sisäisellä haulla.

Asiaa on valmisteltu Palonevan mukaan hyvinvointialueella jo pitkään osana päivystysosaston kapasiteetin kasvattamiseen liittyvää pohdintaa. Hän kuitenkin myöntää, että päivystyksen henkilöstön hyvinvointialueen johdolle jättämä hätähuuto toi asialle lisäpontta.

– Yrityksestä huolimatta syksyn aikana tehdyt toimenpiteet päivystyksen tilanteen parantamiseksi eivät ole helpottaneet, joten tällä viikolla tein päätöksen osaston perustamisesta. Ilman muuta tällaisen hätähuudon jälkeen täytyy reagoida mahdollisimman pikaisesti, Paloneva sanoo.

Kustannukset 200 000 euroa

Novan päivystys on ollut syksyn aikana jo pitkään pahoin ruuhkautunut. Osa sen henkilöstöstä jätti viime viikolla hyvinvointialueen johdolle adressin, jonka mukaan potilaiden pelätään jopa kuolevan päivystykseen, jos vaikea tilanne jatkuu.

Palonevan mukaan siirtymäosasto sijoittuu päivystysosaston yhteyteen ja potilaat siirtyvät sinne päivystyspoliklinikalta, jonka puitteet eivät sovellu potilaiden pitkäaikaiseen odottamiseen. Tarkoitus on, että potilas pääsisi siirtymäosastolta jatkohoitoon päivystykseen tuloa seuraavana päivänä.

Osaston kustannukset ovat Palonevan mukaan noin 200 000 euroa. Suurin osa menoista syntyy henkilöstökuluista.

Lisäosaston perustamisesta kertoi ensimmäisenä Keskisuomalainen.