Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna arvostelee kuntien valtionosuusjärjestelmää sote-uudistuksen jälkeisenä aikana hölmöksi.
Inna sanoi Porin kaupunginvaltuuston talousarviokokouksessa pitämässään puheenvuorossa, että kuntien saamat valtionosuudet eivät ole kestävällä pohjalla. Hän nosti esille, että Espoo saa ensi vuonna valtionosuutta yli 1 300 euroa asukasta kohti, Pori ainoastaan 169 euroa.
Inna kertoo, että suomalaiset kaupunginjohtajat ovat tehneet valtiolle ja hallitukselle selväksi, että nykyinen järjestelmä ei ole toimiva.
Kaupunginjohtaja pohtii lisärahan hakua
Pori kärsii erittäin paljon sote-uudistuksen aiheuttamista valtionosuusmuutoksista. Kaupunginjohtaja Lauri Inna nostaakin esille mahdollisuuden, että Pori lähtee ensi vuonna hakemaan valtiolta lisätukea harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen muodossa.
– Ei pidä mennä asioiden edelle, mutta jos haemme harkinnanvaraista valtionosuutta, meillä on hyvät perusteet, Inna sanoi valtuustolle.
Vielä lokakuussa Porin talousarvioesitys oli 15,3 miljoonaa euroa alijäämäinen. Alle kahdessa kuukaudessa alijäämää on budjetissa jo noin 1,6 miljoonaa euroa enemmän eli budjetti on nyt noin 16,9 miljoonaa euroa miinuksella.
Lauri Inna on aiemmin tuonut esille myös sen, että Porissa saatetaan lähivuosina joutua nostamaan veroja. Talouden tasapainotusohjelman laatimisesta on jo linjattu.
Pori haki harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta koronaepidemian ensimmäisenä vuonna 2020 mutta ei saanut sitä.