Vaalimaan raja-aseman vieressä sijaitsevalle Zsar-ostoskylälle on ilmaantunut uusia ostajaehdokkaita. Viime viikkoina kohteesta on tullut konkurssipesän hoitajalle kymmenkunta uutta kyselyä.
Uusista ostajaehdokkaista kertoi ensimmäisenä Kaakonkulma.
Vielä marraskuun lopulla vaikutti siltä, että miljoonia maksanut kohde myydään 70 000 eurolla. Tämä oli korkein summa, joka kohteesta saatiin nettihuutokaupassa. Hinta oli konkurssipesän hoitajalle ”äärimmäinen pettymys”.
– Mielenkiinto on nettihuutokaupan jälkeen kasvanut. Käymme neuvotteluja 4–6 kiinnostuneen kanssa. Olemme toimittaneet heille tausta-aineistoa ja sopineet näyttöjä, sanoo konkurssipesän hoitaja ja asianajaja Matti Manner.
Ostoskylä ajautui konkurssiin vuosi sitten. Konkurssipesä on yrittänyt siitä lähtien saada kohdetta tuloksetta kaupaksi kaikin keinoin.
Ei vielä mustaa valkoisella
Zsaria esitellään Virolahdella tällä viikolla parille kolmelle kiinnostuneelle ostajalle. Nettihuutokaupan korkeimman tarjouksen tehnyt ostaja on myös mukana neuvotteluissa.
Konkurssipesän tavoite on saada kohteesta huutokaupan lopputulosta selvästi suurempi tarjous. Uusia euromääräisiä tarjouksia ei ole kuitenkaan toistaiseksi tehty.
– Ei tässä ihan vielä olla sulkakynää asettelemassa allekirjoituksen kohdalle. Pidän todennäköisenä, että vuoden loppu tulee vastaan ennen kuin tämä asia on saatu maaliin, sanoo Manner.
Konkurssipesän sekä suurimman velkojan Oma säästöpankin toiveena on, että ostoskylä menisi kaupaksi nopeasti, sillä sen ylläpitokustannukset ovat yli 10 000 euroa kuukaudessa.
Kansainvälistä ja kotimaista kiinnostusta
Asianajaja Matti Mannerin mukaan ostajaehdokkaiden joukossa on sekä kotimaisia että ulkomaisia toimijoita, joita kohde kiinnostaa kiinteistösijoittamisen näkökulmasta.
Nettihuutokaupan korkeimman tarjouksen tehneen ostajan toiminta liittyy matkailuun. Uusien ostajien taustoja Manner ei tässä vaiheessa avaa tarkemmin.
– He pohtivat yhä enemmän sitä, olisiko kauppapaikalle jopa riittävästi markkinoita Suomessa ja kaakonkulmalla. Spekuloidaan vähemmän sillä, aukeavatko rajat ja palaavatko venäläisturistit vielä joskus, sanoo Manner.