Joulua edeltävät viikot ovat kaupoissa kiireistä aikaa, kun liikkeellä on runsaasti jouluhankintoja tekeviä asiakkaita.
Kaikki asiakkaat eivät ole jouluostoksilla hyvillä mielin, vaan kaupoissa todistetaan erilaisista häiritsevää ja uhkaavaakin käytöstä. Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliiton PAMin mukaan asiakkaiden epäasiallinen käytös asiakaspalvelijoita kohtaan on lisääntynyt.
Kysyimme PAMin pääluottamusmieheltä sekä kauppiaalta, miten kiire ja huono käyttäytyminen näkyy kaupoissa.
Tikkurilan K-Supermarket Ylivedon kauppias Jouni Monto kertoo, että asiakkaat voidaan jakaa kahteen ryhmään: niihin, jotka rakentavat joulua perinteisesti, ja niihin, jotka suhtautuvat vastenmielisesti jouluun viettoon.
Monto arvioi, että jälkimmäinen ryhmä käyttäytyy usein huonosti.
– Henkilökunnalle töksäyttely on välillä aika hävytöntä ja suorasanaista nimittelyä.
Pääluottamusmies: Asiakkaat jopa heittelevät tavaroita
PAMin pääluottamusmies Laura Hyppölä on tehnyt samansuuntaisia havaintoja.
Hyppölä kertoo, että myyjät joutuvat kokemaan asiakkaiden huutamista, haukkumista ja fyysistä koskemista. Räikeimmillään vaikeat asiakkaat taputtelevat henkilökuntaa takapuolelle ja jopa heittelevät tavaroita myyjää kohti.
– Kauppa on työntekijöiden työpaikka. Eihän kukaan halua, että omalle työpaikalle tullaan huutamaan, Hyppölä toteaa
Hän miettii, että ihmisillä on isoja odotuksia jouluun liittyen ja silloin tunteet saattavat olla pinnassa myös jouluostoksille kulkiessa.
– Joskus kaikkia tuotteita ei välttämättä ole saatavilla, ja se saattaa myös hermostuttaa asiakkaita. Kuitenkin kaikki tekevät parhaansa, että asiat etenevät.
– Aikaisemmin kauppa on ollut neutraali paikka, mutta nyt asiakkaiden käytös on muuttunut, Hyppölä sanoo.
Hänen mukaansa ihmisten pahoinvointi näkyy kaupoissa, joissa tapahtuu näpistyksiä, ruuan varastamista ja jopa huumeiden käyttöä kauppojen tiloissa on havaittu.
Kauppiaan toive: Huonosta käytöksestä ilmoitus vartijalle
Supermarketissa kauppiaana toimiva Monto toteaa, että tänä päivänä ihmiset ovat usein välinpitämättömiä. Hän toivoo, että huonoon käytökseen puuttuisivat myös muut asiakkaat silloin, kun sellaista havaitsevat.
– Ei fyysisesti, mutta ottamalla yhteyttä myymälävartijaan.
Kaupan liitto selvitti vuonna 2022 kuluttajakyselyllä, miten usein suomalaiset ovat törmänneet muiden asiakkaiden häiriköivään käytökseen asiakaspalvelutilanteissa.
Vuoden 2017 kyselyn mukaan 36 prosenttia suomalaisista oli tavannut erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa muiden asiakkaiden häiritsevää ja epäasiallista käytöstä, mutta vuonna 2022 osuus oli kasvanut jo 44 prosenttiin.
Kaupan liitto ja PAM ovat joulukuussa herätelleet asiakkaita miettimään omaa käytöstään Ollaan ihmisiksi -kampanjalla. Kampanjan mukaan moni kaupan alan ammattilainen joutuu kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä.
– Some-kiusaaminen on tuonut uusiakin muotoja epäasialliseen käytökseen, kun asiakaspalvelijoita saatetaan kuvata, ja videoita levittää somessa ikävien tekstien kera, PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä mainitsee tiedotteessa.