Valtioneuvosto julkisti torstaina listan 15 sotilasalueesta, jotka avataan Yhdysvaltojen käyttöön tuoreen puolustusyhteistyösopimuksen (DCA) myötä.
Alueista viisi sijaitsee Lapissa: Rajavartiolaitoksen kasarmialueet Ivalossa, Rovajärven harjoitusalue mukaan lukien Misin varastoalue, Lapin lennoston lentotukikohta ja Jääkäriprikaatin varuskunta-alue Rovaniemellä, Tervolan varastoalue ja Veitsiluodon varastoalue Kemissä.
Lapissa tieto on otettu vastaan positiivisesti.
Kemin kaupunginjohtaja Matti Ruotsalainen toteaa, että Veitsiluodon varastoalueen päätyminen listalle korostaa Meri-Lapin ja Kemin strategista merkitystä, erityisesti ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle ja huoltovarmuudelle.
Veitsiluoto sijaitsee hiljattain parannetun Ajoksen sataman ja syvennetyn syväväylän välittömässä läheisyydessä Perämeren rannikolla. Vieressä kulkee Nelostie.
– Tämä sopimus nostaa Lapin vaikuttavuutta strategisena alueena. Sopimus tukee myös sitä, mitä olemme jo aiemmin vieneet eteenpäin eli huoltovarmuuden ja teollisuuden liikenneinfraa, Ruotsalainen toteaa.
Veitsiluodon varastoalue on Stora Enson omistuksessa. Saarella toimi ennen Stora Enson paperitehdas.
Sotilaita odotetaan ravintola-asiakkaiksi
Rovaniemellä osataan jo odottaa kaupunkiin saapuvia yhdysvaltalaissotilaita, vaikka varmaa tietoa ei ole siitä, mihin ja milloin heitä tulee.
Yhdysvaltojen joukot ovat aiemminkin harjoitelleet Rovajärvellä, ja kaupungissa toivotetaan sotilaat tervetulleeksi jatkossakin.
Kaupunginjohtajan sijainen Antti Määttä pitää Rovaniemen sotilasalueiden avaamista Yhdysvalloille pelkästään positiivisena.
– Vaikutus on tietysti merkittävä. Infrastruktuurin rakentaminen tuo alueelle investointeja ja uskomme, että harjoitustoiminnan todennäköinen lisääntyminen työllistää ihmisiä ja yrityksiä aiempaa enemmän, Määttä toteaa.
Sotaharjoitukset Yhdysvaltojen kanssa ovat näkyneet Rovaniemen katukuvassa jo aiemmin, joten tilanne ei ole aivan uusi.
– Harjoitustoiminta tuo tuloja esimerkiksi palveluiden ja ravintoloiden käytön kautta myös kausille, jolloin matkailusesonki ei ole päällä, Määttä arvioi.
Hävittäjien melu ei haittaa
Myös kauppakeskuksesta tavoitetut rovaniemeläiset suhtautuivat puolustusyhteistyösopimukseen tuoreeltaan pääosin positiivisesti.
– Saadaan Suomi turvalliseksi. Ei se varmaan ketään haittaa. Tottakai lentelee hävittäjiä ja meluahan siinä tulee, mutta eihän siinä periaatteessa mitään haittaa ole, kommentoi Hugo Hautamäki.
Ajatus yhdysvaltalaisjoukkojen saapumisesta kaupunkiin sai jotkut myös mietteliääksi.
– Kuulostaa hurjalta. Ehkä tuo meidän naapurimaa ei tykkää ajatuksesta, pohti rovaniemeläinen Arja.