Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyösopimus tekee Kemin Ajoksen satamasta sotilasvarusteiden ja -kaluston tuonnin logistisen keskuksen Pohjois-Suomeen. Valtioneuvosto julkisti torstaina listan viidestätoista sotilasalueesta, jotka avataan Yhdysvaltain joukkojen käyttöön.
Yksi alueista on Kemissä sijaitseva Veitsiluodon tehdasalue, jonka satamatoiminnot on keskitetty Kemin Ajoksen satamaan.
Kemin sataman toimitusjohtaja Markku Rautio pohtii, että sopimuksen myötä koko Pohjois-Suomen sotilasstrateginen asema ja myös Ajoksen sataman merkitys entisestään vahvistuu.
Ajoksen kautta on kulkenut Raution mukaan jo aiemmin sotilaskalustoa Lapissa pidettyjen sotaharjoitusten tarpeisiin.
Sotavarustekuljetukset eivät Raution mukaan tule pistämään erityisesti silmään, vaan ne hoidetaan pääosin rahtilaivoilla.
– Suurvallat, kuten Yhdysvallat ja myös Suomi käyttävät merikuljetuksiinsa aika pitkälle kaupallisia toimijoita. Ei se tietenkään ole poissuljettua, että myös asevoimien kuljetusalukset liikennöisivät Ajokseen.
Taistelualuksia tai amerikkalaisia sukellusveneitä Rautio ei usko Ajoksessa nähtävän ainakaan ”normaaliaikana”.
– Riippuu myös DCA-sopimusosapuolten operatiivisesta suunnittelusta, kuinka Perämeren pohjukka korostuu ja tuleeko tänne esimerkiksi merivalvontaa.
Sataman turvallisuuteen on satsattu
Maahan tulevaa ja maasta lähtevää kalustoa on mahdollista varastoida tilapäisesti Ajoksen sataman 160-hehtaarisella alueella. Meri-Lapissa Veitsiluodon tehdasalue toimii myös varastona, samoin Tervolan varikko.
Markku Rautio arvelee, että puolustusyhteistyösopimuksen osapuolet huolehtivat itse kalustonsa vartioinnista.
– Meillä itsellämmekin on satamassa kaikin puolin hyvä ja kattava aluevalvonta, ja olemme aika paljon panostaneet täällä security-safety -puoleen.
Aikaisemmin puolustusvoimien palveluksessa työskennelleen Raution mukaan turvallisuus on yksi Kemin sataman kilpailuvalteista.
– Turvallisuutta täytyy koko ajan parantaa ja sanotaanko näin, että ennaltaehkäisevä turvallisuus on parasta turvallisuutta.