Iivo Niskanen oli Rukan maailmancupissa 10 kilometrin perinteisen väliaikalähtökisassa toinen ja taisteli tiukasti kisan voitosta. Trondheimissa samalla matkalla – tosin matka oli tarkkaan ottaen 11 kilometriä – tulos oli Suomen hiihtoässälle paha pettymys, sillä hän oli lopputuloksissa vasta toiseksi paras suomalaishiihtäjä 14. sijallaan.
– Huono päivä, huono hiihto oli. Ei tykännyt kello tänään omasta menosta, Niskanen totesi pettyneenä kisan jälkeen.
Hän hävisi kisan voittaneelle Norjan Johannes Hösflot Kläbolle minuutin ja kuusi sekuntia. Päivän paras suomalainen, Markus Vuorela, päihitti Niskasen vajaalla sekunnilla.
– Se tuntui kilvanhiihtämiseltä, mutta oltiin vain surullisen kaukana. Ei siellä, missä toivoin olevani, Niskanen sanoi.
Niskanen totesi huomanneensa jo 3,4 kilometrin väliajassa, että tänään hän ei taistele kilpailun voitosta. Hän oli tuolloin 6,5 sekuntia kärkeä perässä ja yritti kiristää vauhtiaan, mutta jäi vain lisää.
Kysymykseen, antoiko kalusto mahdollisuuden voittokamppailuun, Niskanen ei vastannut suoraan.
– Varmasti ihan… Parempaan olisi pitänyt pystyä.
Niskanen aloitti kautensa vahvasti ja oli pakkaskeleillä mainiossa vireessä. Hän voitti Oloksella kovatasoisen FIS-kilpailun ja onnistui Rukalla. Sen jälkeen tulokset ovat olleet heikompia.
– Luulin olevani paremmassa tikissä nyt, mutta en ollut, hän myönsi ja toivoi joulutauolle hyviä pakkaskelejä.
Vuorela nautti kunnon peesistä
Markus Vuorela vastasi päivän iloisesta yllätyksestä, kun hän oli kilpailussa 13:s. Vuorela sai matkaansa hyvin vetoapua viidenneksi sijoittuneesta Norjan Erik Valnesista, joka lähti puoli minuuttia suomalaisen perään.
– Luin lähtölistat, ennen kuin lähdin tähän kisaan ja katsoin, että Valnes on aiemmin voittanut kisan täällä Trondheimissa. Siinä kun tulee peesissä, niin varmasti tulee hyvä kisa, Vuorela kertoi.
Hän tiesi olevansa vahva roikkumaan, mutta yllättyi, miten aikaisin Valnes sai hänet kiinni.
– Lähdin aika hiljaa liikkeelle, mutta jo ensimmäisen nousupätkän päällä hän sai kiinni. Siinä mentiin sitten yhtä matkaa.
Vuorela yritti välillä työntää norjalaista sauvastakin, mutta huomasi, että Valnesilta oli sauvasta katkennut piikki. Sompa oli kuitenkin tallella.
– Se saattoi vähän Valnesin matkantekoa hidastaa. Tuskin oli ajatellut minua, että on mukavampi työntää sauvasta, hän naurahti.
Peesissä roikkuminen ei sovi kaikille. Vuorelan mukaan siinä täytyy välillä kestää epämukavuutta, mutta toisaalta ottaa hyöty niistä paikoista, missä pääsee helpolla.
– Siinä voi aika äkkiä tulla noutaja, kun on kovatasoisempi kaveri siinä vetämässä. Se on myös sellaista taktikointia.
Vuorela oli lauantain yhdistelmäkilpailussa 38:s, ja tuo kisa jätti hänelle paljon hampaankoloon. Siksi hän oli tyytyväinen, että pystyi näyttämään kuntonsa nyt juuri ennen joulutaukoa ja että sai kerrankin hyvän peesin itselleen.
Tour de Skille Vuorela aikoo osallistua, jos valinta osuu kohdalle.
– Eiköhän sinne lähetä, jos kunto pysyy tällaisena. Käydään syömässä jouluherkkuja tässä välissä.