Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

”Tuntui odolta, kun niin moni toivotti hyvää joulua”, sanoo ensi kertaa vähävaraisten joulujuhlaan osallistunut Aleksi

Hurstinavun yksinäisten ja vähävaraisten joulujuhlassa nautittiin ruoasta ja musiikista. Yli 200 vapaaehtoisen voimin järjestetyssä tapahtumassa kävi noin tuhat vierasta.

Hurstinavun perinteinen yksinäisten ja vähävaraisten joulujuhla järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa jouluaattona. Juhlavieraita oli paikalla noin tuhat ihmistä, heidän joukossa tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Ensimmäistä kertaa juhlassa mukana oleva Aleksi kertoo tapahtuman olevan kiva kokemus.

– Ensivaikutelma on tosi hyvä. Tuntui oudolta kun noin moni ihminen toivotti hyvää joulua. Se tuntui myös hyvältä. Tapahtuma on tarpeellinen. Se luo yhteisöllisyyttä ja joulumieltä vähävaraisille ja perheettömille, Aleksi sanoo.

Myös joka joulu juhlaan osallistuva Merja sanoo, että juhlalle on tarvetta.

– Tykkään tästä. Täällä näkee kaikkia ihmisiä. Yksinäisen joulu, tämä on aivan ihana monelle.

Hurstinavun toiminnanjohtaja Sini Hursti-Lindholmin mukaan juhlan järjestelyissä oli mukana noin 230 vapaaehtoista avustajaa.

Presidentti Niinistön puheen lisäksi vieraat saivat nauttia Hanna Pakarisen, Paula Vesalan ja Jari Levyn musiikkiesityksistä. Niinistö totesi puheessaan, että elämme hieman vaikeita aikoja ja että joulun rauhan ja sanoman soisi voittavan alaa.

Tarjolla oli jouluruokaa ja jälkiruoaksi kahvia ja pullaa. Hursti-Lindholmin mukaan vähävaraisten joulujuhlan kaltaisille tapahtumille on tarvetta.

– On paljon ihmisiä, jotka ovat yksin tai heillä ei ole kotia. Joulu on varsinkin suomalaisille tosi tärkeä juhla, Hursti-Lindholm sanoo.

Hänen mukaansa lisääntyvän tarpeen näkee myös Hurstinavun ruokajonoista.

 Sauli Niinistö osallistui Hurstin Avun joulujuhlaan.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistui joulujuhlaan. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Ruokakasseja riitti kaikille

Hurstinapu kertoi aatonaattona Facebookissa, että yksinäisten ja vähävaraisten joulujuhlan vieraiden joulukasseihin ei oltu saatu riittävästi ruokaa. Kansa vastasi avunpyyntöön.

– Huomasimme viime tingassa, että tarjoiluihin riittää ruoat, mutta jos tulee meidän normaalin ruokajaon kävijämäärä, niin ruokakassit eivät riitä. Sosiaalisen median hätähuutoon ihmiset lähtivät upeasti mukaan, Hursti-Lindholm sanoo.

Ruokakasseja oli juhlassa riittävästi kaikille vieraille.