Keski-Suomeen syntyi viime vuonna 58 vauvaa vähemmän kuin vuonna 2022. Tuolloin maakunnassa synnytyksiä oli 1944 ja vauvoja syntyi 1974.
Vuonna 2023 synnytyksiä oli 1889, ja niiden tuloksena maailmaan tuli siis 1916 uutta keskisuomalaista.
Tämän vuoden ensimmäinen vauva syntyi sairaala Novassa tammikuun ensimmäisenä päivänä pian puolen yön jälkeen, kello 0.19. Keskisuomalainen kertoo, että poikavauva syntyi jämsäläiselle pariskunnalle.
Synnytysvuodeosaston osastonhoitaja Tanja Puranen-Altamirano kertoi tiistaina iltapäivällä, että maailmaan oli tämän vuoden puolella siihen mennessä putkahtanut jo 11 keskisuomalaisvauvaa.
– Ja muutamia on vielä synnytyssalissa tekeillä, Puranen-Altamirano lisäsi.
Synnytysten suhteen vuodesta 2024 näyttää hänen mukaansa tulevan Keski-Suomessa viime vuoden kaltainen.
– Laskettuja aikoja on ensimmäiselle puoliskolle vuotta suurin piirtein sama määrä kuin vuonna 2023, osastonhoitaja Puranen-Altamirano toteaa.