Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Kiskoille pysäköidyt autot kiusaavat raitiovaunuliikennettä pääkaupunkiseudulla

Raitiovaunukiskoille pysäköidyt autot aiheuttavat ongelmia raitiovaunuille.

Koeajossa oleva Raide-Jokerin raitiovaunu.
Raide-Jokeri liikennöi Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Raitiovaunulinja 15 eli Raide-Jokeri ei päässyt sunnuntai-iltapäivällä liikennöimään normaalia reittiään Talin siirtolapuutarhan ja Alberginesplanadin välillä.

Liikenne oli pysäytetty edellä mainittujen pysäkkien välillä noin tunnin ajaksi, koska Espoon Vermossa kiskoille oli pysäköity henkilöauto.

Häiriö alkoi kello 14.42 ja sen arvioitu kesto oli puoli tuntia. HSL arvioi iltapäivällä, että liikenne olisi palautunut normaaliksi kello 16 mennessä.

HSL:n viestinnän asiantuntija Sari Kotikangas kertoo, että Raide-Jokeri törmäsi vastaavanlaiseen ongelmaan viimeksi eilen lauantaina Helsingin Itäkeskuksessa.

Ilta-Sanomat uutisoi lauantaina, että taksi ajoi useita satoja metrejä Raide-Jokerin kiskoilla. Kotikangas kertoo Ylelle, että auto piti käydä hinaamassa pois.

– On mielenkiintoista, miten autot erehtyvät ajelemaan pikaratikoiden kiskoille. Ne aiheuttavat ongelmia, sillä raideliikenne ei pääse millään auton ohi, Kotikangas harmittelee.

Hän uskoo, että kyseessä on inhimillinen virhe eikä tahallinen teko Raide-Jokerin haitaksi.

HSL muistutti kaupunkilaisia samasta aiheesta myös perjantaina viestipalvelu X:ssä.

– Tähän ratikankuljettajan nappaamaan kuvaan sisältyy toive. Talvipäivien pysäköintihaasteet ovat välillä suuria, mutta yritetään muistaa ratikoiden ulottuvuudet, HSL kirjoittaa viestipalvelussa.