Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Aino-Kaisa Saarinen antaa FIS:lle sapiskaa Tour de Skistä – Perttu Hyvärinen sai asiantuntijan heittämään kuperkeikkaa

Urheilustudion jatkoilla niputetaan viime viikonlopun hiihtolajien puheenaiheet. Aino-Kaisa Saarinen vetää tällä kertaa yhteen koko Tour de Skin.

Kerttu Niskanen pääsi juhlimaan Tour de Skin päätteeksi.

Mikä puhuttaa?

Tour de Skitä on hiihdetty nyt 18 kertaa. Matkat ovat muuttuneet, paikkakunnat vaihdelleet, mutta niin ovat säännötkin. Tour de Skillä jaetaan muun muassa bonussekunteja ja bonuspisteitä, jotka vaikuttavat kokonaistilanteeseen tai palkintorahoihin. Kaikesta on tehty kovin sekavaa.

– Bonuspistejärjestelmä oli tosi sekava asiantuntijoillekin, joten mitä se oli katsojille? Yle Urheilun asiantuntija Aino-Kaisa Saarinen toteaa ja sanoo kaipaavansa selkeyttä.

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) toiminta oli kaikkea muuta kuin selkeää Tour de Skillä. Se näkyi esimerkiksi Toblachin 10 kilometrin perinteisen kisan jälkeen, jolloin FIS venytti sääntöjään.

Niiden mukaan maaliin tulleen aika ei saa olla yli 15 prosenttia hitaampi kuin voittajan, joten toisen kilpailun jälkeen olisi pitänyt hylätä 12 miestä ja kaksi naista. Kilpailun tuomaristo antoi kuitenkin heidän jatkaa kiertueella.

– Miksi sellainen sääntö on edes tehty, jos sitä katsotaan läpi sormien?

Kerttu Niskanen hiihtää voittajana maaliin Davosin takaa-ajokisassa.

Saarinen kaipaisi pohdintaa myös kilpailumuotoihin. Davosissa nähty 20 kilometrin perinteisen hiihtotavan takaa-ajo oli suorastaan surkuhupaisa, kun hiihtäjät lähtivät kovimman kärjen jälkeen lähes yhteislähtönä.

– Toki se satoi meidän laariin, mutta se olisi ollut reilumpi, jos se olisi hiihdetty yhteislähtönä, Saarinen sanoi.

Kuka yllätti?

Perttu Hyvärinen sai Aino-Kaisa Saarisen nauramaan onnesta vielä reilu viikko sen jälkeen, kun suomalaishiihtäjä jyräytti sensaation Tour de Skillä. Hyvärinen nappasi uransa ensimmäisen maailmancupin voiton, kun hän oli uudenvuodenaattona ykkönen Toblachin 10 kilometrin perinteisen hiihtotavan kisassa.

Hyvärinen kertoi antavansa voiton managerilleen Olli-Pekka ”Lelu” Ojansivulle lahjaksi, sillä ”manazari” vietti tuolloin syntymäpäiviään.

Perttu Hyvärinen antoi voittonsa managerilleen syntymäpäivälahjaksi.
Perttu Hyvärinen jysäytti sensaation Tour de Skillä.

– Se oli sellainen pommi, että sai asiantuntijankin heittämään kuperkeikkaa ihan kunnolla ja varmasti sai jokaisen suomalaisen kasvoille hersyvän naurun! Veikkaan, että hän yllätti itsensäkin, Saarinen arvelee.

Kaikkia Hyvärinen ei kuitenkaan yllättänyt. Ilta-Sanomat tiesi kertoa, että yksi henkilö oli laittanut Veikkauksen supertriplaan oikean rivin. Hän voitti 20 sentin panoksella yli 8 000 euroa.

– Häntä ei yllätetty, mutta meidät muut kyllä yllätettiin, Saarinen naurahtaa.

Mitäs ihmettä?

Norjan miesten joukkue otti ylivoimaisen voiton ampumahiihdon maailmancupin viestissä Oberhofissa, vaikka sekoilikin kunnolla sakeassa sumussa viestin toisessa vaihdossa.

Sturla Holm Lägreid saapui vaihtoalueelle ylivoimaisessa johdossa, mutta pian hänen ilmeensä vaihtui hämmentyneeksi. Kolmannelle osuudelle lähtevää Tarjei Bötä ei nimittäin näkynyt lainkaan. Lägreid jarrutti vauhtinsa ja odotteli, kun Bö kiiruhti paikalle.

Tarje Bö myöhästyi viestivaihdosta.

– Tuntui oudolta, ettei kukaan ollutkaan siellä. Rupesin ajattelemaan, että olenko tehnyt jotain väärin vai pitäisikö minun mennä vielä yksi kierros lisää. Olemme aikaisemmin puhuneet urheilijoista, jotka eivät ole valmiita vaihdossa, ja Tarjein mielestä se on ollut huvittavaa. Nyt hän on yksi heistä, Lägreid kertoi NRK:lle.

Konkariurheilija Bö itse otti tilanteen huumorilla.

– Loppujen lopuksi olemme viihdealalla, joten meidän täytyy luoda mahdollisimman paljon jännitystä. Syytän tästä sumua. En nähnyt Sturlaa ennen kuin aivan viime hetkellä. Hän tuli yhtäkkiä sumun keskeltä. Me voimme nauraa tälle nyt, kun kaikki meni niin hyvin.

Kuka floppasi?

Norja on hallinnut Tour de Skitä viimeiset vuodet etenkin miesten puolella, mutta joukkue koki pahan takaiskun jo ennen kiertuetta, kun suurin ennakkosuosikki Johannes Hösflot Kläbo joutui jättämään Tourin väliin. Toki Harald Östberg Amundsen voitti miesten sarjan ja Heidi Weng nousi naisten sarjassa toiseksi, mutta tulos jäi silti vaisuksi.

– Olisi luullut, että heillä olisi ollut enemmänkin menestystä. Joo, Amundsen oli ylivoimainen, mutta eipä heitä nähty niin paljoa palkintopallilla. Kautta linjan he vähän floppasivat.

Tourin viimeinen etappi päättyi ranskalaisjuhliin.
Kerttu Niskanen pääsi juhlimaan kahdesti voittoa tämän kauden Tour de Skillä.

Esimerkiksi naisten puolella Norja ei voittanut yhtään osakilpailua. Seitsemästä osakilpailussa Linn Svahn voitti kolme, Kerttu Niskanen kaksi, kokonaiskilpailun ykkönen Jessie Diggins ja Sophia Laukli yhden.

Miesten puolella Amundsen voitti kaksi ja Erik Valnes yhden, mutta yhden osakilpailuvoiton veivät myös Lucas Chanavat, Perttu Hyvärinen ja Jules Lapierre.

Kun koko Tourilla kisattiin 14 osakilpailua, saavutti Norja 42:stä palkintosijasta vain 12 palkintosijaa. Seitsemässä kisassa ei nähty yhtään norjalaista palkintokorokkeella.

Mitä seuraavaksi?

Tour de Ski on rypistyksenä melkoinen. Osa on sen jälkeen sairastunut, mutta monesti kiertue on toiminut urheilijoille superkompensaationa.

Ensi viikonloppu onkin hiihtäjille paljon kaivattu vapaa viikonloppu ja maailmancupiin palataan vasta kahden viikon kuluttua Oberhofissa, Saksassa. Tuolloin ohjelmassa ovat perinteisen hiihtotavan sprintit, 20 kilometrin perinteisen hiihtotavan yhteislähtökisat sekä viestit.

– Nyt katsotaan, kuka palautuu ja kuka ei. Ja erittäin mielenkiintoista on nähdä, millä intensiteetillä Iivo (Niskanen) ja Kläbo palaavat. Tai Tourin keskeyttänyt Ebba (Andersson), Saarinen pohtii.

Myös Niskanen joutui jättämään Tourin väliin sairastumisen takia.

– Osa palaa tositoimiin Tourilta, osa sairasvuoteelta. Kahden viikon päästä nähdään mielenkiintoinen asetelma. Toivottavasti kaikki ovat silloin terveinä viivalla.