VAL DI FIEMME.
Maastohiihtokauden kansainvälinen ykköstapahtuma piti olla tällä kaudella Tour de Ski, mutta 18:tta kertaa järjestettyä kiertuetta kritisoitiin ansaitusti eri kanteilta.
1) Surkeaa väliintulosta huolimatta
Jo etukäteen moni huippuluokan tähti Johannes Hösflot Kläbosta Iivo Niskaseen vetäytyi kiertueelta sairastelujen takia. Sairasteluille ei tietystikään mitään voi, mutta ainakin Italian tähden Federico Pellegrinon mukaan Kansainvälinen hiihtoliitto FIS voisi ehkäistä sairastumisten riskiä vähentämällä kisaviikonloppujen määrää.
Sitten hämmästeltiin tuomariston ratkaisuja. Toblachin avausetapin, vapaan sprintin, voittaja Lucas Chanavat oli 11 muun mieshiihtäjän ja kahden naishiihtäjän ohella joutumassa ulos kiertueelta, koska he olivat liian hitaita jo toisen kilpailun jälkeen.
Tuomaristo venytti sääntöjään. Sitä perusteltiin sillä, että heti alkuun ja ennen kiertuetta oli tullut poisjääntejä niin paljon.
Nolo tilanne hiihtokauden päätapahtumassa, että sääntöjä muutetaan kesken kaiken. Ei hyvä.
Lopulta tuomaristonkaan väliintulo ei auttanut. Keskeyttämisiä tuli kiertueella naisille lähes historiallisen paljon, vaikka nyt on arvokisaton vuosi.
2) Erikoisia tuomaripäätöksiä ja sekavia sääntöjä
Tuomaristo sai myös oikeutetusti rapaa niskaansa Davosin takaa-ajokilpailusta. Karmeassa säässä hiihdetty kilpailu olisi ollut parempi yhteislähtökilpailuna.
Muutenkin lähtöjärjestys kilpailuun oli sekava. Se rakentui monimutkaisesti sprintin karsintojen ja erävaiheen bonussekuntien vähennyslaskuna. Lopulta oli myös hämminkiä, miten kilpailusta edes jaetaan maailmancupin pisteitä.
Sprinttituloksista muodostuva lähtöjärjestys ei ollut uusi asia Tourilla, mutta se alleviivasi yhtä kiertueen isoa ongelmaa.
Keskiverto- ja satunnaisseuraajia on loma-aikana vastaanottimien ääressä paljon verrattuna normaaleihin maailmancup-kisoihin.
Alpe Cermisin loppunousussa oli jälleen sama homma, kritisoitu yhteislähtö. Kukaan ei tunnu ymmärtävän, miksi loppunousu kisataan yhteislähtönä.
Sekavuutta alleviivasivat Val di Fiemmen lauantain naisten yhteislähtökisan jälkeiset tapahtumat. FIS tarjosi kisan jälkeen tulospalvelussaan useampaa eri kokonaistilannetta. Val di Fiemmen mediatilan täytti asiaa ihmetelleiden toimittajien puheensorina. Miten kukaan voi pysyä kärryillä?
Erikoinen näky oli myös Alpe Cermisin loppunousun jälkeiset palkintojenjaot. Kerttu Niskanen kukisti Frida Karlssonin, Jonna Sundlingin ja Linn Svahnin taistossa kokonaiskilpailun palkintokorokesijoista.
Karlsson joutui kuitenkin menemään tämän jälkeen palkintokorokkeelle Digginsin kanssa, kun pistekilpailun kolme parasta palkittiin. Svahn oli ykkönen ja Karlsson kolmas.
Oli sangen erikoista nähdä, kun rajusti pettyneet urheilijat joutuivat käydä pokkaamassa pikkukategorian palkinnot pääjuhlien jälkeen.
Ei hyvä.
3) Arvojen vastainen kilpailureitti
Edeltävät ongelmat ovat tuttuja aiemmiltakin vuosilta. Tämän kauden Tourilla ongelmia oli tavallista enemmän. Kilpailuformaatti oli turhauttava. Sprinteillä ei ollut mitään merkitystä lopputuloksiin, kuten Perttu Hyvärinen huomautti.
Tämän vuoden kilpailureittiäkään ei voi sanoa kovin onnistuneeksi. Käytännössä kiertueella ajettiin lähes edestakaisin, kun Italian Toblachista käytiin Sveitsin Davosissa ja palattiin taas Italiaan Val di Fiemmeen.
Erikoinen ratkaisu 2020-luvulla ja urheilujärjestöltä, joka yrittää ainakin periaatteessa vaalia korupuheissaan ympäristöystävällisyyttä.
Totta kai siihen on myös looginen syy, sillä Davosissa käytiin perinteikästä jääkiekon Spengler Cupia ennen vuodenvaihdetta. Siltikään tilanne ei ollut hyvä Tour de Skin ja sitä edustavien arvojen kannalta.
4) Matkailumainokset epäonnistuivat
Davosin kilpailut olivat parhaat tunnelmaltaan. Iltasprintti oli huikeaa seurattavaa. Davos oli myös ainoa paikka, jonne myytiin lippuja reilun 15 euron hintaan portiltakin. Lippujonot olivat myös pitkät.
Isossa kuvassa Tour de Ski on kuitenkin italialaisjärjestäjien matkailumainos. Sekin tarkoitus epäonnistui.
Toblachiin ei saatu takaa-ajoon poikkeuksellista maisemareittiä läheisille vuorille lumenpulan takia. Hienot maisemat jäivät näkemättä miljoonilta tv-katsojilta. Upeaa markkinointihetkeä ei tullut.
Val di Fiemmen yhteislähtökisa oli myös masentava näky. Lauantaina tuli hurja räntäsade. Kisamaisemat olivat Val di Fiemmen tammikuussa kuin Suomi lokakuussa.
Ei hyvä.
Mikä on Tour de Skin tulevaisuus, kun vanhat ongelmat ovat yhä pinnalla ja uusiakin tulee? Paikan päällä nähtynä tapahtumassa on paljon potentiaalia, mutta valuvikoja riittää.