Kova pakkasjakso ja säiden lauhtuminen vaikeuttaa bussiliikennettä alkuviikosta. Kalustopäällikkö Kalle Keinonen Tampereen kaupunkiliikenteestä kertoo, että maanantaiaamuna on jäänyt ajamatta useita vuoroja kalustopulan vuoksi.
Linjoilta 12 ja 38 puuttuu yksittäinen auto ja linjoilta 7 ja 8 useampia autoja. Ongelmat ovat sellaisia, että vuoroja jää varmasti tiistaina ja keskiviikkonakin ajamatta ainakin linjoilla 7 ja 8. Keinonen toivoo, ettei kuitenkaan ihan niin paljoa kuin tänään.
– Prioriteetti on niissä linjoissa, joilla koululaiset kulkevat eli 37, 39 ja 86. Niillä pyritään ajamaan kaikki lähdöt varmasti keinolla millä hyvänsä, hän sanoo.
Jarrut jäävät päälle, ovet eivät aukea
Kalle Keinosen mukaan bussien kunnossapito on pahoin ruuhkautunut ja merkittävä määrä autoja jonottaa korjaukseen.
– Alihankkijoiden korjaamot ovat ihan täynnä meidän autoja ja omallakin porukalla koitetaan niitä nyt saada mahdollisimman hyvin kuntoon.
Sään lauhtuminen helpottaa autojen käynnistymistä, mutta tuo uusia ongelmia.
– Nyt kiusaavat paineilmaongelmat, jotka vaikuttavat jarruihin ja oviin. Jarrut jäävät päälle eivätkä ovet aukea. Lauhtumisen vuoksi myös polttoaineen sekaan alkaa tiivistyä vettä, Keinonen kertoo.
Ajankohtaisin tieto perutuista vuoroista päivitetään Keinosen mukaan Nyssen reittioppaaseen. Hän pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa harmia.
– Ymmärrän hyvin matkustajien kiukun. Tilanne on ihan sietämätön omastakin mielestäni eikä näin saisi tapahtua.
Lisää Pirkanmaan uutisia Ylen nettisivuilla ja Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.
Onko sinulla uutisvinkki tai kuvasitko uutistilanteen? Lähetä vinkki tampere@yle.fi.