Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Ministeri Juuso sairaalaverkosta: ”Työryhmän esitys on tehty täysin ilman nykytilanteen syvällisempää analyysiä”

Ministerin mukaan ei kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä sairaalaverkon tulevaisuudesta.

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.
Ministeri Kaisa Juuso. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps.) toppuuttelee vetämästä ”hätäisiä johtopäätöksiä” sairaalaverkon tulevaisuudesta tänään julkaistun työryhmämietinnön pohjalta.

Tänään julkaistun raportin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä karsisi keskussairaaloiden määrää niin, että uudistuksen jälkeen Suomeen jäisi 5–8 keskussairaalaa nykyisen viidentoista tilalle.

EU-ministerikokoukseen osallistuva ministeri ei löytänyt kalenteristaan aikaa puhelinkommentoinnille. Sen sijaan hänen avustajansa lähetti Ylelle ministerin kommentin sähköpostitse.

– Työryhmän esitys on puhtaasti virkahenkilöiden näkemys, eikä sitä ole millään tavalla poliittisesti käsitelty saatikka yritetty siihen vaikuttaa. Se on tehty täysin ilman nykytilanteen syvällisempää analyysiä (päivystysten ruuhkautuminen/erikoissairaanhoidon jonotilanne) ja eri vaihtoehtojen vaikutusarviointeja, Juuso kirjoittaa.

Juuson mukaan työ jatkuu analyysilla ja eri vaihtoehtojen vaikutusarvioinneilla.

– Vasta sen jälkeen jälkeen tehdään linjaukset siitä, millä tavalla asiassa edetään poliittisesti. Nyt ei kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä sairaalaverkon tulevaisuudesta, hän kommentoi.

Korjaus: 11.1. klo 18: Jutussa mietintö sana korvattu sanalla raportti.