Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Tuhannet pohjalaiset lakkoilevat helmikuun alussa – suurlakossa mukana ovat muun muassa Wärtsilä, Keliber ja Danfoss

Teollisuusliitto on ilmoittanut, että lakko seisauttaa työnteon yrityksissä kahdeksi päiväksi. PAMin lakko kestää yhden päivän.

Wärtsilän tehdas Vaasassa
Helmikuun alun lakossa on mukana muun muassa Wärtsilä. Kuva: Roger Källman/Yle

Useat ammattiliitot ovat päättäneet lakkoilla torstaina 1. helmikuuta. Mukaan ovat ilmoittautuneet ainakin ammattiliitot PAM, Pro ja Teollisuusliitto.

Lakkoon osallistuu tuhansia työpaikkoja ja kymmeniätuhansia työntekijöitä.

Esimerkiksi Teollisuusliitto on ilmoittanut, että lakossa on mukana yli 700 työpaikkaa ja 60 000 työntekijää. Teollisuusliiton lakko on kaksipäiväinen, mutta esimerkiksi PAMin työntekijät lakkoilevat yhden päivän.

Teollisuusliitto on julkaissut verkkosivuillaan listan lakkokohteista.

Teollisuusliiton lakossa on mukana pohjalaismaakuntien yrityksistä muun muassa Wärstilä, ABB, Danfoss, Keliber, Konecranes ja Ponsse. Mukana on siis tuhansia pohjalaisia työntekijöitä.

Kokkolassa lakko koskee suurteollisuusalueen yrityksiä ja sen myötä yli kahtatuhatta työntekijää.

Lisää: Teollisuusliitto ajaa Kokkolan suurteollisuusalueen alas helmikuun alussa: ”Nyt on painava syy toimia, ja nyt toimitaan”

PAMin lakossa ovat mukana muun muassa kaikki S-ryhmän myymälät, Citymarketit ja Lidlit.