Särkänniemen viime vuosi ei sujunut taloudellisesti niin kuin oli suunniteltu. Vuoden 2023 liiketuloksen arvioidaan jäävän noin 250 000 euroa tappiolliseksi.
Tampereen kaupungin liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaisen mukaan kaupunki tiesi asiasta jo viime vuoden lopussa. Hän on kuitenkin luottavainen, että Särkänniemen viimevuotiset ongelmat ovat tilapäisiä.
– En usko, että tämä on mikään krooninen ja ja pysyvä olotila.
Särkänniemi aloitti koko henkilökuntaa koskevat, kustannusten noususta johtuvat muutosneuvottelut 10. tammikuuta. Muutosneuvotteluissa tavoitellaan noin 800 000 euron säästöjä.
Särkänniemi on Tampereen kaupungin omistama yhtiö. Kaupungin konsernijaosto nimeää yhtiön hallituksen, joka puolestaan valitsee sille johdon.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti viime toukokuussa kaupungin pääomittavan Särkänniemen kehityshanketta enintään 30 miljoonalla eurolla. Särkänniemeen on tulossa muun muassa hotelli ja kylpylä.
Kaikkiaan kehittämissuunnitelma on yli sadan miljoonan euron hanke, Vuojolainen arvioi. Lopullisen päätöksen pääomittamisesta ja kehityshankkeeseen investoitavasta summasta tekee lopulta Tampereen kaupunginvaltuusto.
– Kaupungin näkökulmasta tilanne ei isoa kuvaa ja tavoitetta pilaa. Särkänniemi tarvitsee ison investoinnin, jotta tulevaisuudessa se on merkittävämpi ja tuottaa kaupungille tuloksia, joita tavoitteeksi on asetettu.
Video näyttää, mitä kaikkea Särkänniemen alueelle olisi tulossa:
Muutosneuvotteluista Särkänniemen johto päätti itse.
– Olen vakuuttunut, että yhtiön hallitus on harkinnut tarkkaan, ryhdytäänkö tähän tai ei.
Irtisanomisetkin mahdollisia
Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälän mukaan nykytilanne ei vaikuta kehityshankkeen kulkuun. Vaikka liiketulos arvioidaan tappiolliseksi, tilikauden tuloksen Seppälä arvelee olevan lähellä nollaa tai positiivisen puolella.
– Muutosneuvottelut johtuvat kustannustason noususta. Tulevaisuuden suunnitelmiin tällä ei ole suoraa vaikutusta, mutta kustannustason sopeutus vallitsevaan tilanteeseen on tärkeää tulevien suunnitelmien kannalta, Seppälä arvioi.
Seppälä kertoi Ylelle jo aiemmin, että 35 työntekijän työsuhteisiin saattaa tulla muutoksia, kuten työtehtävien uudelleenjärjestämisiä ja viimeisen toimena irtisanomisia. Myös kaikkien sadan vakituisen työntekijän lomauttaminen jossain kohtaa on mahdollista.
– Liikevaihdosta suurin osa tulee edelleen kesäkaudella, mutta viime vuosina koko ajan isompi osuus tulee myös syksyllä ja talvella. Ensisijaisesti pyritään löytämään muita säästön kohteita.
Huvipuiston kävijämäärät olivat viime vuonna aikaisempien vuosien tasolla, mutta asiakkaiden keskiostoksen hinta laski.
– Inflaatio on nostanut oikeastaan kaikkia kustannuksia. Särkänniemelle ravintoloiden raaka-aineiden nousu, eli ruoan hinnan nousu, on suurin yksittäinen tekijä, Seppälä kertoo.
Muutosneuvottelut on tarkoitus saada päätökseen 21. helmikuuta.