Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Huippujännittävä maailmancupviikonloppu: Niskanen ja Kläbo pääsevät jälleen tositoimiin

Iivo Niskanen ei ole ainoa hiihdon maailmancupiin palaava huippunimi. Maailmancup jatkuu tänä viikonloppuna Oberhofissa, Saksassa.

Iivo Niskanen hymyilee.
Iivo Niskanen joutui olemaan pitkään sivussa maailmancupista sairastumisen takia. Kuva: EPA-EFE/KIMMO BRANDT

Oberhofin maailmancupin kilpailut suorana Ylen kanavilta. Katso lähetystiedot täältä.

Iivo Niskanen palaa tositoimiin tänä viikonloppuna Oberhofin maailmancupissa. Suomalainen hiihtotähti joutui jättämään vuodenvaihteen Tour de Skin väliin sairastuttuaan.

Rukan avauskisan kakkossijan jälkeen Niskasen kausi on ollut hänelle varsin vaatimaton, sillä tulokset ovat olleet kympin huonommalla puolella.

Niskanen ei suinkaan ollut ainoa huippunimi, joka joutui jättämään perinteisen kiertueen kisaamatta. Myös norjalaiset Johannes Hösflot Kläbo ja Simen Hegstad Krüger sairastuivat joulukuun loppupuolella.

Nyt kolmikko on jälleen kunnossa ja valmiina mittelemään paremmuudestaan lauantain 20 kilometrin perinteisen hiihtotavan yhteislähtökisassa. Niskanen ja Kläbo hiihtävät myös perjantain sprintin.

– Kuten tavallista miesten kahdeksasta edustuspaikasta käytiin jälleen kovaa kisaa. Juuri ennen Tour de Skitä sairastunut Simen Hegstad Krüger on valmis starttaamaan Didrik Tönsethin ja Johannes Hösflot Kläbon kanssa, Norjan joukkueen johtaja Per Elias Kalfoss vakuutti Norjan hiihtoliiton sivuilla.

Tiril Udnes Weng avaa maailmancup-kautensa

Myös naisten puolella maailmancupin kisoihin saadaan kovia nimiä takaisin, sillä viime kaudella maailmancupin kokonaiskilpailun voittanut Norjan Tiril Udnes Weng avaa vasta Oberhofissa maailmancupin kautensa. Weng sairastui marraskuussa koronaan ja joutui toistamiseen sairastuvalle ennen joulua.

Myös Tour de Skin kesken jättänyt Ruotsin Ebba Andersson on jälleen kisakunnossa. Andersson sairastui ennen Touria koronaan, eikä ollut kiertueella parhaimmillaan.

– Meillä on todella vahva ja latautunut joukkue. Tour de Skin jälkeisen vapaan viikon jälkeen on kisaamista jo kaivattukin. Oberhof on monelle uusi paikka, ja se antaa lisämotivaatiota, kun pääsee kilpailemaan uusille radoille, Ruotsin joukkueen johtaja Anders Byström kommentoi Ruotsin hiihtoliiton sivuilla.

Ebba Andersson lukeutui Tour de Skin keskeyttäneisiin hiihtäjiin.
Ebba Andersson lukeutui Tour de Skin keskeyttäneisiin hiihtäjiin. Kuva: Grega Valancic/VOIGT/GettyImages

Sen sijaan Tour de Skin keskeyttäneet norjalaiset Lotta Udnes Weng, Anne Kjersti Kalvå ja Astrid Öyre Slind ovat edelleen toipilaina. Weng on päässyt jo harjoittelemaan, mutta Kalvå ja Slind eivät. Tourin keskeyttänyt Silje Theodorsen oli nimetty Oberhofin joukkueeseen, mutta hän joutui vetäytymään kisaviikonlopusta sairastuttuaan uudelleen.

– Toivottavasti pääsemme sairasteluista eroon tällä kaudella ja vältämme niitä ensi talvena, jolloin kisataan MM-kilpailut Trondheimissa, Norjan maajoukkueen valmentaja Stig Rune Kveen sanoi NRK:lle.

Tällä kaudella ensimmäiset maailmancupin palkintosijat saavuttanut Moa Ilar joutuu myös jättämään Oberhofin kisan väliin. Ruotsin viestijoukkueen voittoon ankkuroineella Ilarilla on yskää ja kurkkukipua.

Lumikaaos kuritti Norjaa ja Ruotsia, ei Suomea

Eurooppaa kurittava lumikaaos on aiheuttanut ongelmia Norjan ja Ruotsin joukkueille. Norjan sprinttijoukkueen piti lentää Keski-Eurooppaan jo keskiviikkona, mutta lento siirtyi päivällä. Torstaina Frankfurtin aamulento peruttiin ja sprintterit Kläbon johdolla joutuivat lentämään myöhemmin joukkueen normaalimatkojen hiihtäjien kanssa.

Lennon siirtyminen tarkoitti sitä, etteivät sprintterit päässeet harjoittelemaan virallisissa harjoituksissa. Kansainvälinen hiihtoliitto on antanut hiihtäjille mahdollisuuden tutustua rataan ennen karsintaa.

Ruotsin joukkue pääsi matkaan keskiviikkona, mutta myöhässä ja eri reitillä kuin mitä oli suunniteltu.

– Tämä on kokenut joukkue, joten tämä ei vaikuta meihin niin paljon. Ei auta kuin ottaa rauhassa, joukkueen valmentaja Johan Granath sanoi Expressenille.

Suomen maajoukkueen päävalmentaja Teemu Pasanen viestitti keskiviikkona illalla STT:lle, ettei suomalaishiihtäjillä ollut matkustusongelmia, vaan joukkue saapui Oberhofiin keskiviikkona päivällä.