Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysosaston ja lastenosaston puolesta kerätään nimiä adressit.com sivustolla. Keräys alkoi perjantaina, kun Yle kertoi, että Lapin hyvinvointialue suunnittelee sulkevansa Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysosaston ja lastenosaston ensi kesänä kuudeksi viikoksi.
Tällöin synnytykset ja raskausajan tutkimukset siirtyisivät Lapin keskussairaalaan Rovaniemelle. Hyvinvointialueen terveysjohtajan Miia Palon mukaan osastojen sulkemisella halutaan turvata Lapin keskussairaalan synnytystoiminta ja ympärivuorokautinen lastenlääkäripäivystys ensi kesänä.
Adressi on perustettu nimimerkillä, ja sen saatetekstin ydin on, että hyvinvointialueen kesäsulkusuunnitelma kauhistuttaa, eikä sitä hyväksytä.
– Merilappilaisten kustannuksella pyritään takaamaan rovaniemeläisten palvelut. Sairas lapsi sylissä miettiä, missä lähin lastenlääkäri päivystää? Viimeisillään raskaana ollessa miettiä, miten ehtiä synnytyssaliin ja vieläpä turvallisesti, adressissa lukee.
Adressin allekirjoittajien mukaan Länsi-Pohjan keskussairaalan työntekijät elävät nyt epävarmuudessa, ja hakeutuvat pahimmillaan muualle töihin. Adressin oli sunnuntaina kello 14 mennessä allekirjoittanut yli 3800 henkilöä.