Otto Invenius sai pitkään haluamansa sijoituksen kymmenen parhaan joukkoon Anterselvan yhteislähtökisassa, mutta vähällä oli, ettei huipputulos jäänyt saavuttamatta.
Viimeisessä laskussa Invenius jahtasi Endre Strömsheimiä. Juuri kun hän sai norjalaisen kiinni, tämä kaatui mutkassa Inveniuksen eteen. Suomalainen yritti väistää, mutta kaatui itsekin selälleen ja hänen sauvansa katkesi.
– Kiitokset puolalaiselle huoltomiehelle, että sain heti varasauvan 50 metrin päästä. Se oli tärkeää. Siinä oli hyvä buugi päällä ja reisi tuntui hyvältä loppukiriä varten, mutta menetin 10–15 sekuntia, Invenius kertoi Yle Urheilulle.
– Sieltä laski (Justus) Strelow ohi kovalla vauhdilla ja itselläni jysähti happo reiteen. Olen kyllä tyytyväinen, että pysyi tuo kymppisija kuitenkin maaliin asti.
Invenius kertoi lähteneensä kisaan aika tyhjin mielin. Hän ei odottanut hiihdosta mitään, mutta tiesi ammunnan sujuvan. Hiihtoladulla meno oli kuitenkin parempaa kuin hän odotti.
Odotusta vielä paremmasta
Inveniukselle Anterselvan kisaviikko oli erittäin onnistunut, sillä hän sijoittui normaalikisassa 11:nneksi ja nyt 10:nneksi. Nämä ovat hänen uransa parhaat sijoitukset maailmancupissa.
– Ei nämä vielä niitä sijoja ole, missä haluan olla. Selkeästi uran paras viikko, ihan ylivoimaisesti. Olen tosi tyytyväinen, mutta odotan, että tulee vielä parempia, Invenius sanoi ja pohti, mistä hänen kova asenteensa kumpuaa.
– Se on varmasti minun sisälläni, sellainen pikku voitontahto. Kovasti kun on tehnyt töitä, niin haluaisi tehdä tulostakin.
Invenius on tällä kaudella ottanut vahvasti otetta Suomen ykkösampumahiihtäjän tittelistä. 23-vuotias nuorukainen sanoo olevansa valmis ottamaan tämän viitan itselleen.
– Ei ole vielä viittaa näkynyt, mutta katsotaan.
Kulstad hehkutti suojattiaan
Suomen ampumahiihdon päävalmentaja Erik Kulstad oli innoissaan Inveniuksen kymmenennestä sijasta. Norjalaisvalmentajan mukaan päivä ja kisa menivät juuri niin kuin pitikin.
– Se, että Otto päättää kisaviikon näin, on aivan mieletöntä, Kulstad hehkutti ja kertoi, miksi Invenius on tällä hetkellä niin hyvässä vedossa.
– Hän on tällä hetkellä urheilija, joka on nälkäisin. Hän on valmis sopeutumaan ja valmis kokeilemaan uusia asioita. Täydellä kaasulla, niin hän toimii. Kun on nälkäinen urheilija ja valmis oppimaan kaikkea, niin tulee kehitystä.
Invenius itse sanoi aiemmin Yle Urheilun haastattelussa, että kolmen viikon päästä alkavissa MM-kisoissa mitalikin on mahdollinen, jos kaikki menee nappiin. Kulstad ei tyrmää suojattinsa tavoitetta.
– Jos hän jatkaa tällä tavalla, niin mitä tahansa voi tapahtua MM-kisoissa. Jotkut vahvistuvat, jotkut menettävät vähän asemiaan. Toivottavasti meillä on nyt hyvät pari viikkoa. Otto on ainakin tällä hetkellä täynnä itseluottamusta, Kulstad sanoi.