Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Sairaaloiden työntekijät osoittivat mieltään sairaalauudistusta vastaan – ”Toivomme, ettei esitys etene lainkaan”

Mikkelin ja Savonlinnan keskussairaaloiden työntekijät järjestivät mielenilmauksen palvelujen ja työpaikkojensa puolesta.

Savonlinnan keskussairaalan työntekijät kokoontuivat tänään kertomaan mielipiteensä sairaalauudistuksesta. Video: Saara-Miira Kokkonen / Yle, Petri Aaltonen / Yle

Savonlinnan keskussairaalan työntekijät kokoontuivat tänään sairaalan pääovelle, marssivat parkkipaikan ympäri ja takaisin sisälle.

Tavoitteena oli vastustaa sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän esitystä supistaa pienten sairaaloiden palveluita.

– Marssimme sairaalan säilyttämiseksi ja seutukunnan asukkaiden hyvinvoinnista huolehtimisen puolesta, leikkausosastolla työskentelevä sairaanhoitaja Hanne Sillanpää kertoo.

Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä on esittänyt, että pienten sairaaloiden palveluita leikattaisiin. Näin saataisiin vapautumaan työvoimaa isojen paikkakuntien sairaaloihin.

Sairaanhoitaja Hanne Sillanpää ja apulaisosastonhoitaja Mari Pulkkinen Savonlinnan keskussairaalasta pitävät Eteenpäin Eloisana -kylttiä edessään.
Sairaanhoitaja Hanne Sillanpää ja apulaisosastonhoitaja Mari Pulkkinen pitävät uudistusta järkyttävänä. Kuva: Saara-Miira Kokkonen / Yle

Savonlinnasta uudistus voisi viedä esimerkiksi ympärivuorokautisen päivystyksen. Se siirtyisi silloin puolentoista tunnin ajomatkan päähän Mikkeliin.

Sillanpään mielestä ajatus on järkyttävä.

– Hoidon saaminen ajoissa ja läheltä on inhimillistä. Se vaikuttaisi potilasturvallisuuteen, Sillanpää sanoo.

”En ole valmis tinkimään mistään”

Ammattiliitot ja Etelä-Savon hyvinvointialueen johto ponnistivat mielenilmauksen käyntiin, jotta työntekijöiden huoli tulisi esiin. Mukana marssimassa oli myös Eloisan johtaja Santeri Seppälä.

Savonlinnan keskussairaalan työntekijöitä mielenilmauksessa sairaalan sisäpihalla.
Mielenilmaukseen osallistui hoitajia, lääkäreitä ja muuta henkilökuntaa. Kuva: Saara-Miira Kokkonen / Yle

Eloisan väki kutsui mielenilmaustaan nimellä sisäänmarssi ulosmarssin sijaan. Sillä korostetaan työyhteisön positiivista henkeä. Vastaava mielenilmaus järjestettiin myös Etelä-Savon hyvinvointialueen toisessa sairaalassa Mikkelissä. Mikkelissä uhattuna on muun muassa synnytystoiminta ja tehohoito.

Tehyn päätoiminen pääluottamusmies Eloisassa Ani Kannonmäki toivoo, että vasta vuosi sitten työnsä aloittaneet hyvinvointialueet saisivat työrauhan.

– Haluamme työskennellä juuri täällä, Savonlinnassa ja Mikkelissä. Sairaalauudistus on ollut hyvin tunteita herättävä asia henkilöstölle. Toive on, ettei työryhmän esitys etenisi lainkaan, Kannonmäki sanoo.

Samaa mieltä on sairaanhoitaja Hanne Sillanpää.

– En ole valmis tinkimään mistään, Sillanpää sanoo.