Lastenhoitajat, osa varhaiskasvatuksen opettajista ja perhepäivähoitajat aloittavat poliittisen lakon viikon kuluttua keskiviikkona.
Julkisia ja yksityisiä varhaiskasvatuksen työpaikkoja koskeva lakko on julistettu Helsinkiin, Espooseen, Kauniaisiin ja Vantaalle.
Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.1. kello 6.00 ja torstain 1.2. kello 21 välisenä aikana.
Käytännössä lakko sulkee päiväkodit lakkoilevasta ryhmästä riippuen päiväksi tai kahdeksi.
Mutta voiko lakon takia jäädä - noin vain - kotiin hoitamaan pientä lasta?
Työnantajaetujärjestöjen näkemyksen mukaan ei voi.
– Ensin työntekijän on hyvä selvittää onko vaihtoehtoisia hoitojärjestelyjä käytettävissä. Voiko esimerkiksi isovanhemmat auttaa, sanoo Elinkeinoelämän keskusliiton lakiasiainjohtaja Markus Äimälä.
Jos apua ei ole saatavilla, on syytä ottaa yhteyttä työnantajaan.
– Uskon, että työnantajat haluavat auttaa tässä vaikeassa tilanteessa. Kannattaa selvittää työnantajan kanssa mahdollisuutta etäpäiviin, vuoronvaihtoihin tai kertyneiden vuosilomapäivien, saldovapaiden tai ns. pekkasvapaiden pitämiseen lakon aikana, Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri sanoo.
Jos nämäkään eivät syystä tai toisesta onnistu, jäljellä on vielä yksi vaihtoehto.
– Lain mukaan työntekijällä on oikeus olla tilapäisesti pois työstä pakottavasta perhesyystä, Ääri sanoo.
– Jos on ihan pakko olla poissa töistä, niin se olisi tässä tapauksessa palkatonta poissaoloa, muistuttaa kuitenkin Äimälä.
Näin siksi, että useimmissa työehtosopimuksissa on sovittu, että palkka juoksee, vaikka sairasta lasta jäisi hoitamaan kotiin muutamaksi päiväksi. Päiväkodin lakkoa etu ei koske.
– Uskoisin, että suurimmassa osassa tapauksista lasten hoito järjestyy apuvoimilla, etäpäivällä tai lomapäiviä käyttämällä ja sitten tulee jonkin verran tätä pakottavan perhesyyn poissaoloa. Aiemmin näistä on kyllä selvitty varsin hyvin. Ainakaan minulle ei ole tullut tietoa, että työpaikoilla olisi ollut kahnausta tai riitaa tällaisen asian hoitamisesta, sanoo Äimälä.
Järjestelyjä helpottaa sekin, että lakko on lyhyt.
– Ensisijainen keino ei siis ole perustaa toimistohuoneen nurkkaan päiväkotia, vaikka ei sekään tietysti ole poissuljettu ratkaisu, jos lapset on vaikka 5-6 vuotiaita ja kyse olisi vaikka vain muutamasta tunnista, Äimälä sanoo.