Vaasan seudun jätelautakunta haluaa antaa kiinteistöjen omistajien hankkia myös jatkossa jätekuljetukset, vaikka hallinto-oikeus on toisin vaatinut. Näin lautakunta päätti tiistain kokouksessaan jäsenten niukan enemmistön turvin.
Jätehuoltopäällikkö Camilla Enell-Öst on pettynyt päätökseen ja sanoo odottavansa lisää sakkoja. Enell-Öst olisi toivonut, että pitkittyneessä kiistassa edettäisiin siitä, kenen tulee hankkia palavan jätteen ja lietteen kuljetukset - kuntien vai kiinteistönomistajien.
Vaasan seudun jätelautakunnan niukka enemmistö haluaa jatkaa vanhaa järjestelmää, jossa kiinteistönomistajat valitsevat itse jätekuljetuksen. Vaasan hallinto-oikeus on päättänyt, että tämä ei täytä uuden jätelain kriteerejä ja kunnallisuun kuljetuksiin on siirryttävä.
– Päätösehdotukseni oli, että korjaavia päätöksiä tulisi tehdä sekä palavan jätteen että lietteen osalta, Enell-Öst sanoo. Enell-Öst toimii lautakunnassa esittelijänä.
Jätelain noudattamista valvova Ely-keskus määrännyt asiassa jo kaksi sakkoa.
Vaasa ja Mustasaari ovat asettaneet toimikunnat selvittämään luottamusta Vaasan seudun jätetoimikuntaan.
Artikkeli on lyhennelmä Svenska Yle Österbottenin artikkelista: Avfallshanteringschef besviken på beslut i Vasaregionens avfallsnämnd: ”Samma beslut som tidigare men formulerat på ett annat sätt”