Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Postin työntekijät mukaan lakkoon – lakon piirissä 10 000 työntekijää

Kaksipäiväinen lakko koskee Postissa tehtäviä töitä.

Pakkausautomaatin ovet ovat lähikuvassa. Ovissa valkoista ja oranssia.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ilmoitti lakosta helmikuun alussa. Lakkoon osallistuvat työskentelevät Postissa. Kuva: Petri Niemi / Yle

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU liittyy helmikuun alun lakkoihin. Lakko alkaa 1. helmikuuta, ja se kestää kaksi päivää. Työntekijät eivät tee työvuoroja, jotka alkavat aikavälillä 1. helmikuuta kello 0.00–2. helmikuuta kello 18.00.

Lakko koskee viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen ja Posti Palvelut oy:n pakettilajittelijoiden työehtosopimuksen mukaisia töitä Postissa. Lakko koskee myös yrityksissä alihankintana ja vuokratyönä tehtäviä töitä.

Lakon piiriin kuuluu noin 10 000 työntekijää ja toimihenkilöä. Ulkopuolelle on rajattu terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät työt.

Lakoilla vastustetaan hallituksen työelämämuutoksia ja sosiaaliturvan leikkauksia.

Helmikuun taitteeseen on ilmoitettu lukuisista eri aloja koskevista poliittisista työtaisteluista.

Tämänhetkisten lakkoilmoitusten mukaan esimerkiksi helmikuun ensimmäisenä päivänä lakkojen piirissä on liittojen arvioiden mukaan yhteensä yli 150 000 työntekijää. Ilmoituksia voi tulla vielä lisää.