Olympiakomiten hallinnoima urheilun eettinen kurinpitolautakunta on määrännyt Joni Rytkösen määräaikaiseen pelikieltoon seksuaalisen häirinnän takia.
Pelikielto päättyy 30. kesäkuuta eli noin viiden kuukauden kuluttua. Lautakunta otti pelikiellon pituuden osalta huomioon esimerkiksi sen, että Rytkönen on ollut hyllytettynä seuransa toiminnasta yhden kauden ajan.
Olympiakomitean eettisen kurinpitolautakunnan puheenjohtaja Pirjo Aaltosen mukaan päätöksessä käytiin kokonaisharkintaa.
– Päätös perustui kokonaisuudessaan lautakunnalle esitettyyn näyttöön. Meillä oli paljon kirjallista todistelua ja otimme vastaan myös henkilötodistelua, Aaltonen kommentoi.
Kurinpitolautakunta katsoi Rytkösen häirinneen kahta alaikäistä pesäpallotyttöä sosiaalisessa mediassa. Kurinpitolautakunnan mukaan Joni Rytkönen lähetti heille seksuaalissävytteisiä viestejä ja toiselle myös seksuaalisia kuvia ja videoita. Lautakunta katsoi, että Rytkösen teot loukkasivat tyttöjen seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Se katsoi, että toinen asianomistaja myötävaikutti tapahtumiin provosoimalla Rytköstä yhden päivän aikana.
Teot tapahtuivat marraskuun 2022 ja huhtikuun 2023 välisenä aikana.
Kurinpitolautakunta otti muun muassa kantaa siihen, onko tapauksella riittävää liitäntää urheiluun. Lautakunta katsoi, että teot tapahtuivat lajiyhteisön sisällä ja Rytkönen käytti urheilijastatustaan väärin.
– Erityisesti lapsia ja nuoria tulee suojella seksuaaliselta häirinnältä urheilun piirissä, lautakunta kirjoitti tiedotteessa.
Urheiluun liitännän osalta lautakunta ei ollut täysin samaa mieltä ja kaksi jäsentä olisi hylännyt kurinpitovaatimuksen. He katsoivat, ettei tapaus liity kiinteästi urheiluun, eikä kurinpitomääräyksiä kuuluisi siksi soveltaa tapaukseen.
Rytkönen valittaa päätöksestä urheilun oikeusturvalautakuntaan. Rytkönen lähetti asiasta tiedotteen asiamiehensä Olli Rausteen kautta.
Rytkönen viittaa tiedotteessaan muun muassa siihen, että lautakunnan mukaan moni asia tarkemmasta tapahtumainkulusta jää epäselväksi. Lautakunta totesi näin toisen henkilön osalta.
– Lautakunnan päätös perustuu suurelta osin valheisiin, jotka pystyn todistamaan, Rytkönen kommentoi tiedotteen mukaan.
Joensuun Mailan hallituksen puheenjohtaja Joni Nousiainen sanoo, että seura aikoo tutustua kurinpitolautakunnan päätökseen ja tehdä sen perusteella mahdollisia toimenpiteitä.
Näin tapaus on edennyt
Pesäpalloilija Joni Rytkösen tapaus nousi esiin toukokuussa, jolloin hänen seuransa Joensuun Maila hyllytti pelaajan esille tulleiden häirintäepäilyjen takia.
Rytkösen tapaus on myös Itä-Suomen poliisilaitoksen tutkinnassa. Poliisi epäilee Rytköstä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tutkinnanjohtaja Tomi Lautanen arvioi esitutkinnan valmistuvan kevättalven aikana.
Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voidaan tuomita vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
Rytkösen tapaus oli alun perin Suomen urheilun eettisen keskuksen käsittelyssä. Syyskuussa asia eteni Olympiakomitean eettiselle kurinpitolautakunnalle.
Rytkönen teki rikosilmoituksen
Häirintätapaukseen liittyy myös toinen poliisitutkinta. Rytkönen teki marraskuussa rikosilmoituksen nuorista naisista ja poliisi tutkii, ovatko he syyllistyneet rikokseen. Rikosnimike on seksuaalisen kuvan luvaton levittäminen ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.
Joni Rytkönen on ollut Superpesiksen valovoimaisimpia pelaajia. Hän on voittanut kolme kertaa sarjan etenijäkuninkuuden ja juhlinut kertaalleen Suomen mestaruutta Sotkamon Jymyssä.
Rytkönen oli ennen tapausta myös yksi Superpesiksen viime kauden mainoskasvoista kuuden pelaajan viuhkamainoksessa. Epäiltyjen häirintätapausten tultua ilmi Pesäpalloliitto poisti Rytkösen mainoksesta.
Uutista täydennetty 29.1. kello 14.23: Lisätty Tomi Lautasen arvio esitutkinnan valmistumisesta.
Uutista täydennetty 29.1. kello 15.41: lisätty Joensuun Mailan puheenjohtajan kommentit sekä tieto, että Rytkönen aikoo valittaa päätöksestä.