Seinäjoen kaupunki joutuu aloittamaan uudelleen lyseon rehtorin hakuprosessin.
Vaasan hallinto-oikeus teki asiasta päätöksen virkaan varalle valitun tekemän oikaisuvaatimuksen myötä.
Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Antti Takala pitää hallinto-oikeuden ratkaisua hieman yllättävänä.
– Onhan tällainen melko harvinaista. Ainahan sitä toivoisi, että rekrytoinneissa onnistuttaisiin niin, ettei tällaista tapahtuisi, Takala muotoilee.
Hän ja kaupunki kuitenkin tyytyvät ratkaisuun eikä valituslupaa haeta korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Hallinto-oikeuden mukaan hakijoiden keskinäistä vertailua ei ole tehty riittävällä tavalla.
– Ratkaisussa ei siis varsinaisesti moitittu sitä, että valintamme olisi ollut väärä, vaan että vertailu on ollut riittämätöntä, Takala huomauttaa.
Hallinto-oikeuden mukaan alkuperäisen päätöksen perusteena oleviin asiakirjoihin ei ole sisältynyt kokonaisarviota tai viranhakijoista tehtyä kirjallista ansiovertailua. Näin hallinto-oikeudella ole ollut edellytyksiä arvioida, onko hakijoiden ansioita vertailtu asianmukaisesti ja yhdenmukaisin perustein päätöstä tehtäessä.
Hallinto-oikeus toteaa, että kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökset ovat syntyneet virheellisessä järjestyksessä ja ne tulee kumota.
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta maksaa myös hallinto-oikeuden velvoittaman korvauksen oikeudenkäyntikuluista, reilun 4400 euroa viivästyskorkoineen.
Lyseolle valittiin uusi rehtori vuoden 2022 lopussa. Viime vuonna virassaan aloittaneen rehtorin titteli muuttuu tämän lukuvuoden loppuun saakka vt. rehtoriksi.
– Hakuprosessi aloitetaan sitten jossain vaiheessa uudestaan. Se on siis ihan normaali avoin haku kaikille.
Takala haluaa vielä korostaa, että sekä rehtoriksi että varalla valittu ovat molemmat töissä Seinäjoen kaupungilla ja erittäin päteviä työssään.