Kerttu Niskanen ja Perttu Hyvärinen puuttuvat Vantaan SM-hiihtojen lähtölistoilta, vaikka SM-kisoihin osallistuminen kuuluu urheilijasopimuksen velvoitteisiin. Niskanen oli poissa myös viime talven Tampereen SM-kisoista, ja sekä Niskanen että Hyvärinen on valittu maailmancupin Pohjois-Amerikan kiertueelle ensi viikolla lähtevään joukkueeseen.
Yle Urheilun asiantuntija Ville Nousiaiselta löytyy ymmärrystä sekä poisjäänteihin että kisajärjestäjien mielipahaan.
– Tilanne on hankala etenkin hiihtäjille, jotka hiihtävät koko maailmancupin. SM-kisaviikonloppu tuo ainoan harjoittelutauon keskellä kautta, Nousiainen muistuttaa.
– Harjoittelutauko taas on tärkeä urheilijalle siksi, että sen avulla hän jaksaa hiihtää lopputalven maailmancupin. Ja maailmancup on kuitenkin maajoukkueen hiihtäjille se tärkein tehtävä.
Suomella ja Norjalla on käytössään järjestelmä, jonka mukaan maan mestaruuskilpailut hiihdetään maailmancupin väliviikonloppuina. Ruotsissa taasen mestaruudet jaetaan maailmancup-kauden jälkeen.
Nousiaisen mielestä Suomen systeemi on hyvä, sillä se takaa pitkin talvea tärkeitä ja kovatasoisia kilpailuja kotimaahan ja luo samalla hiihdolle hyvää näkyvyyttä. Kiivastahtisessa kilpailukaudessa täytyy silloin varautua myös huippujen poissaoloihin kotimaisissa kisoissa.
Selkäranka voi katketa ilman taukoa
Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen kertoi Sanoman haastattelussa, että maajoukkuehiihtäjien poissaolo SM-kisoista on mahdollista sopimuksessa olevan lisäehdon takia. Kokonaisuutta katsotaan läpi valmennuksen kanssa, ja osallistumiselle voi olla terveydellinen, kuormituksellinen tai valmennuksellinen este.
Nousiainen arvioi, että Niskasen – ja miksei Hyvärisenkin – tapauksessa kaikki kolme estettä voisi tulla kysymykseen, sen verran kova kuormitus heillä on ollut kauden alusta lähtien.
– Matkustaminen luo haasteen kilpailuihin osallistumiseen. Jos esimerkiksi Kerttu asuisi Helsingissä, hän varmaan kävisi hiihtämässä Vantaalla jonkun matkan, ja se kävisi harjoituksesta. Mutta kun hän asuu vähän kauempana, niin siinä on varmasti puntaroitu paljon erilaisia asioita.
Nousiainen muistuttaa, ettei urheilijan kunto yksinkertaisesti kestä jatkuvaa kilpailemista ilman kunnon palautumista ja harjoitteluaikaa. Matkustaminen syö aina oman osansa tästä kuormasta. Kun rumba jatkuu marraskuusta huhtikuuhun, urheilijan selkäranka voi katketa jossain vaiheessa, jos hän ei pidä taukoa.
– Ymmärrän myös sen kisajärjestäjien puolen, ja sen takia ne kilpailusopimuksetkin on tehty. Se tuo lisäarvoa kilpailuihin, että siellä Suomen parhaat hiihtäjät kunnioittavat kilpailua ja ovat paikalla, Nousiainen sanoo.
– En kuitenkaan usko, että tästä tulee Hiihtoliiton ja hiihtäjien välillä mitään sen kummempaa riitaa. Liitolla on varmasti ymmärrystä tilanteeseen ja saattaa olla valmennusjohdonkin toivomus, ettei maailmancupiin lähtevät hiihtäisi hirveän montaa matkaa SM-kisoissa.
Pohjois-Amerikan reissua aina harkittava
Maailmancup jatkuu SM-kisojen jälkeen Kanadan Canmoressa ja Yhdysvaltojen Minneapolisissa. Suomesta näihin kisoihin lähtee viisi mies- ja viisi naishiihtäjää.
Nousiainen muistuttaa, ettei Suomelta ole aikaisemminkaan lähetetty Pohjois-Amerikkaan täyttä joukkuetta. Reissulle tulee mittaa reilut pari viikkoa ja kustannuksiltaan 4–5-kertainen summa verrattuna esimerkiksi Gomsin maailmancupin matkaan.
– Minusta sinne pitää aina lähteä harkinnan kanssa, kun sitä rahaa ei ole mielin määrin mällätä.
Joukkueen valinta on sitten asia erikseen, ja valintakriteereistä voidaan Nousiaisen mielestä vääntää enemmänkin. Hän muistuttaa, että urheilijoidenkin on hyvä katsoa, onko heille reissussa tarjolla oikeasti hyviä kisoja vai kannattaisiko pitää mieluummin harjoittelujakso.
Jos myöhemmin keväällä on tarjolla parempia kisoja, niin Nousiaisen mielestä urheilijan kannattaa satsata silloin mieluummin niihin.
– Pohjois-Amerikan reissu saattaa olla hyvin kuormittava, varsinkin jos se lähtee mollivoittoisesti käyntiin. Samalla jää hyvä harjoittelujakso välistä.
”Ei optimitilanne”
Hiihtoliiton talouskurimus on ollut otsikoissa jo pidemmän aikaa, ja Hämäläinen myönsi Yle Urheilun haastattelussa, ettei maastohiihto liiton suurimpana lajiryhmänä ole pysynyt ennen kautta asetetussa budjetissa.
Nousiainen toivoo, että Hiihtoliitossa päästäisiin jossain vaiheessa tilanteeseen, ettei ulkopuolisten tarvitsisi aina olla huolestuneita liiton taloustilanteesta.
– Ei ole optimitilanne, että koko ajan täytyy miettiä, onko rahaa tehdä asioita tai pystytäänkö tarjoamaan huippu-urheilijoille hyviä harjoitusolosuhteita.
Jos kuitenkin liiton talous jatkuu heikonlaisena, eikä liitolla ole varaa tarjota esimerkiksi leiritystä kesälle, pitäisi Nousiaisen mielestä asia kertoa urheilijoille hyvissä ajoin.
– Jos vetkuillaan kesä-heinäkuulle, ollaan jo myöhässä. Hyvissä ajoin vain informaatiota, ja jos ei mitään tarjota, niin varmasti urheilijat hoitavat tilanteen sitten itse, Nousiainen vakuuttaa.
Hiihdon SM-kisat Vantaalla 2.–4. helmikuuta. Yle näyttää kisat kanavillaan. Löydät lähetystiedot täältä.