Työministeri Arto Satonen saapui iltapäivällä Senaatintorille buuavien mielenosoittajien keskelle. Hän puhui lyhyesti ja toisti jälleen kerran, että ”työn vastaanottamisesta pitää Suomessa tehdä aina kannattavaa”.
– Suomalainen työntekijä ja työnantaja ovat samalla puolella. Siinä kilpailussa pitää menestyä. Jos emme saa työllisyysastetta nousuun, meillä ei ole varaa koulutukseen, Satonen totesi.
Satonen toivotti SAK:n tervetulleeksi neuvotteluun vientimallista. Hän joutui korottamaan ääntään, jotta saisi puheensa kuuluviin mielenosoittajien yli.
Poliittiset lakot huipentuivat tänään torstaina Helsingin Senaatintorilla STOP nyt! mielenosoitukseen. Mielenosoituksen järjestivät Suomen suurin palkansaajajärjestö SAK ja toimihenkilöjärjestö STTK.
Ne vastustavat muun muassa hallituksen aikeita rajoittaa poliittisten lakkojen kestoa enintään yhteen vuorokauteen. Asiasta on väännetty jo vuosia, mutta ilman työmarkkinajärjestöjen yhteisymmärrystä.
Myös ensimmäisen sairauslomapäivän muuttaminen palkattomaksi on palkansaajakentälle kova pala. Palkka maksettaisiin kuitenkin yhä, jos siitä on sovittu työehto- tai työsopimuksessa.
Voimakasta vastustusta herättävät niin ikään sosiaaliturvan heikennykset kuin myös siirtyminen vientivetoiseen palkkamalliin, jossa vientialat määrittäisivät katon muiden alojen palkankorotuksille.
Samaan aikaan eri puolilla Suomea lakkoillaan. Lakoissa on mukana SAK:n arvion mukaan yhteensä 300 000 työntekijää.
Senaatintorilla paikan päällä oli myös SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman. Puolue toivoo, että hallitus kutsuisi osapuolet koolle.
SDP on kertonut jo aiemmin, että se aikoo jättää välikysymyksen hallituksen työmarkkinapolitiikasta, jos hallitus ei peru suunnittelemiaan heikennyksiä.
– Hallitus ajaa näillä heikennyksillä Suomea nyt vastakkainasettelun kierteeseen, Lindtman tulkitsi.
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta syytti jälleen kerran Petteri Orpon (kok.) hallitusta kovakorvaisuudesta. Elorannan mukaan Orpon hallitus ei ole kuunnellut uudistuksia tehdessään palkansaajien näkemyksiä. Eloranta arvioi myös, että hallituksen suunnittelemat leikkaukset eivät vaikuta Suomen kilpailukykyyn.
– Niillä ei ole vaikutuksia julkiseen talouteen eikä työllisyyteen. Nythän hallitus on vain heikentämässä palkansaajien mahdollisuuksia vaikuttaa omaan asemaansa, Eloranta sanoi Ylelle Senaatintorilla.
Orpo: Suomi on vaarallisesti velkaantunut
Pääministeri Petteri Orpo kommentoi tilannetta Brysselissä:
– Mielestäni näin suuret lakot, jotka aiheuttavat vaikeassa taloustilanteessa suuria tappioita Suomen kansantaloudelle, menetyksiä, ovat ylimitoitettuja ja kohtuuttomia.
Orpo totesi, että uudistukset eivät muuta palkansaajien elämää.
– Tässä uudistetaan työmarkkinoiden rakenteita. Ei puututa palkansaajan etuihin. Ja mielestäni tämä on tärkeä viesti, Orpo sanoi.
Orpon mukaan hallituksen on vietävä työmarkkinoiden ja Suomen talouden uudistuksia eteenpäin, koska Suomi on erittäin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.
– Suomi on vaarallisesti velkaantunut. Toivon, että nyt näiden lakkopäivien jälkeen palataan siihen neuvottelujärjestykseen, jonka hallitus on määritellyt. Ja viedään näitä asioita eteenpäin yhdessä.
STTK:n Palola: Ei kannattaisi ottaa selkävoittoja
Toimihenkilöjärjestö STTK:n liitoista työtaisteluissa on mukana arviolta 80 000 työntekijää. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola ihmettelee, miksi hallitus haluaa ottaa ay-liikkeestä selkävoiton.
– Ei kannattaisi koskaan ottaa selkävoittoja, pistevoittokin voi riittää.
Palola toivoo, että työmarkkinajärjestöjä kuultaisiin lakien valmisteluissa aidosti. Nyt ei näin hänen mukaansa ole.
– Näillä hallituksen työmarkkinatoimilla ei ole mitään todennettuja vaikutuksia talouteen. Ne ovat yhtä tyhjän kanssa.
Yle seuraa lakkopäivää päivittyvässä artikkelissa.