Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Ylen tiedot: Lapin hyvinvointialue peruu suunnitelmat Länsi-Pohjan sairaalan synnytys- ja lastenosaston kesäsuluista

Sulku olisi merkinnyt esimerkiksi synnytysten ja kaikkien raskausajan tutkimusten siirtymistä Lapin keskussairaalaan Rovaniemelle kuuden viikon ajaksi.

Kahden päivän ikäinen vauva nukkuu peiton alla sairaalan liikuteltavassa sängyssä. Suussa on tutti.
Lapin hyvinvointialueen suunnitelmat aiheuttivat Meri-Lapissa huolta potilasturvallisuudesta. Kuva: Pirkko Kukko-Liedes / Yle

Ylen saamien tietojen mukaan Lapin hyvinvointialue on perunut suunnitelmansa sulkea Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysosasto ja lastenosasto kesällä kuudeksi viikoksi.

Tämä olisi merkinnyt muun muassa synnytysten, kaikkien raskausajan tutkimusten sekä gynekologisten syöpäpotilaiden hoidon siirtymistä Rovaniemelle.

Lapin hyvinvointialue tiedotti asiasta lopulta tiistaina kello 13.30:n jälkeen. Hyvinvointialue kertoo, että kesälomakauden 2024 suunnittelussa yhtenä vaihtoehtona selvitettiin lastentautien ja naistentautien päivystysten yhdistämistä syvimmän lomakauden aikana kuuden viikon ajaksi. Selvityksen perusteella päivystysten yhdistämistä ei tehdä tulevana kesänä.

Kemin keskussairaalan osastojen sulkemisten syyksi Lapha kertoi reilut pari viikkoa sitten, että niillä olisi ensisijaisesti turvattu kesällä Lapin keskussairaalan synnytystoiminta ja ympärivuorokautinen lastenlääkäripäivystys. Varsinkin Rovaniemellä on ollut pula lastenlääkäreistä.

Säästöt olisivat jääneet pieniksi

Laphan toiveissa oli, että Mehiläinen Länsi-Pohjan lastenlääkärit olisivat siirtyneet Rovaniemelle helpottamaan päivystyskuormaa. Siirtyminen olisi kuitenkin ollut lääkäreiden itsensä päätettävissä, koska he ovat palvelu- tai sopimussuhteessa Mehiläinen Länsi-Pohjaan ja Kemin keskussairaalaan.

Lapin hyvinvointialue kertoi tiistaina tiedotteessaan, että kesäsulun valmistelussa se selvitti yhdessä Mehiläinen Länsi-Pohjan kanssa sulun vaikutuksia asiakkaisiin, henkilöstöön ja talouteen.

Sulku olisi hyvinvointialueen mukaan vaikuttanut 60–70 synnyttäjään ja 40–50:een lastentautien sairaalahoitojaksoon. Lisäksi kolmisenkymmentä leikkausta olisi siirtynyt Kemistä Rovaniemelle.

Laphan mukaan ensihoidolle siirtyvät potilasmäärät eivät olisi aiheuttaneet lisätyöntekijöiden tarvetta. Sulun aikana Länsi-Pohjan alueen synnyttäjillä olisi ollut mahdollisuus hakeutua synnyttämään joko Lapin keskussairaalaan tai Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Synnyttäjien matka sairaalaan ei olisi Laphan mukaan pidentynyt kohtuuttomaksi, kun sitä vertaa hyvinvointialueen muihin alueisiin.

Selvityksen mukaan kesäsulun säästövaikutukset olisivat jääneet vähäisiksi, koska synnytysvalmiutta ja kustannuksia ei lyhyen sulun aikana voitaisi täysimääräisesti alentaa. Myös päiväaikaisen toiminnan organisointi ja resursointi Länsi-Pohjassa ilman päivystystoimintaa osoittautui vaikeaksi lyhyen sulun aikana.

Lapin hyvinvointialueen mukaan toisen keskussairaalan toimintojen sulkemisen sijaan kesän suunnittelussa tiivistetään yhteistyötä sairaaloiden välillä ja Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa, jotta molemmissa sairaaloissa voidaan turvallisesti synnyttää.

Kesän keikkapäivystäjistä lisää kustannuksia

Terveysjohtaja Miia Palon mukaan synnytyssulku Länsi-Pohjassa olisi helpottanut kesäaikaista lastenlääkäripäivystystä Lapin keskussairaalassa. Säästöt olisivat jääneet kuitenkin alle 250 000 euroon ja toisaalta lisälaskua olisi tullut niiden synnyttäjien osalta, jotka olisivat menneet Oulun yliopistolliseen sairaalaan synnyttämään. Kokonaissäästö olisi Palon mukaan ollut vähäinen.

Lastenlääkäripäivystyksen järjestäminen on haastavaa jo normaaliarjessa, sillä Lapin ja Länsi-Pohjan keskussairaaloissa on yhteensä alle viisi vakituista lastentautien erikoislääkäriä.

– Päivystysringin pyörittäminen vaatisi kuudesta kahdeksaan lääkäriä, Palo kertoo.

Molemmissa sairaaloissa päivystävätkin omien virkalääkäreiden lisäksi keikkapäivystäjät, joiden päivätyö on muualla. Heitä tarvitaan kesällä entistä enemmän ja Palon mukaan keikkapäivystäjistä koituvat kustannukset voivat olla aiempia vuosia suuremmat.

Päivystyksen järjestämistä suunnitellaan nyt Lapin keskussairaalaan, Mehiläinen Länsi-Pohjan, OYS:in ja työvoimaa välittävän Tervia-osuuskunnan kesken.

Täydennetty kello 13.55 kauttaaltaan Lapin hyvinvointialueelta saadulla tiedolla.