Lähes sata vuotta tamperelaista linja-autoilun historiaa on tullut päätökseen. Linja-autoyhtiö Paunun toiminta loppuu kokonaan.
Koiviston auto -konserniin kuuluva Onnibus ostaa Paunun pikavuoroliiketoiminnan. Jo aiemmin Paunu myi paikallisliikenteen Länsilinjoille.
Tämän jälkeen Paunulle ei enää jää liiketoimintaa, yhtiön entinen talous- ja hallintojohtaja Juha Mustonen kertoo.
Yritystoiminnalle ei löytynyt suvusta jatkajaa Martti Paunun marraskuisen kuoleman jälkeen. Paunu oli kuollessaan 70-vuotias.
– Iso osa pirkanmaalaista joukkoliikennettä tässä sinällään katoaa, mutta maailma on muuttunut ja joukkoliikennekenttä on hyvin erilainen kuin muutamia vuosia sitten, Mustonen sanoo.
Paunun loput työntekijät ja kalusto siirtyvät Onnibusille.
– Osana kauppaa Paunulta Koiviston Auto -konserniin siirtyy 14 kuljettajaa ja 2 asentajaa sekä 13 autoa, Koiviston auto kertoo tiedotteessa.
Ennen Länsilinjojen ja Onnibusin kanssa tehtyjä kauppoja Paunulla oli henkilöstöä noin 60 henkeä.
Paunu liikennöi nykyään pikavuoroja reiteillä Tampere–Helsinki, Tampere–Turku, Tampere–Jyväskylä ja Tampere–Lahti.
Väinö Paunu aloitti linja-autoilla liikennöinnin Tampereella vuonna 1926. Vuosikymmenten mittaan yhtiö kasvoi ja oli aikanaan yksi Suomen suurimmista linja-autoyhtiöistä.